Bilety onlineDeklaracja dostepnościEN
Strona korzysta z ciasteczek!

Kurs tematyczny dla przewodników: Sztuka współczesna. Poznać – zrozumieć – pokochać

Muzeum Krakowa zaprasza na tematyczny kurs online dla przewodników.

Sztuka współczesna. Poznać – zrozumieć – pokochać to cykl trzech spotkań poświęconych sztuce nowoczesnej i współczesnej, w czasie których przedstawiona zostanie geneza i przemiany tychże zjawisk. Uczestnicy cyklu poznają nie tylko historię sztuki współczesnej, ale także zapoznają się z wybranymi, najciekawszymi sposobami jej interpretacji. W czasie spotkań przybliżone zostaną sylwetki badaczy i ich sposoby interpretowania danego dzieła sztuki. Dzięki temu uczestnicy kursu zdobędą wiedzę i umiejętności niezbędne do samodzielnego interpretowania dzieł współczesnych artystów. Przedstawieni zostaną również krakowscy twórcy związani ze sztuką awangardową, neoawangardową i tą najbardziej aktualną. Uczestnicy cyklu dodatkowo zapoznają się również z literaturą przedmiotu, która będzie pomocna w utrwalaniu wiedzy i jej wykorzystywaniu w pracy przewodnika.

Terminy:

22 października (piątek), godz. 16.30
28 października (czwartek), godz. 16.30
4 listopada (czwartek) godz. 16.30


Spotkania online na platformie ZOOM (link do spotkania zostanie przesłany uczestnikom w dniu wykładu).

Rejestracja za pośrednictwem formularza dostępnego pod adresem https://muzeumkrakowa.pl/formularz-przewodnik-dla-zaawansowanych  

Koszt: 30 zł – cena za wszystkie trzy wykłady. Płatność przelewem na konto muzeum (PKO BP SA 95 1020 2892 0000 5102 0591 0361) do dnia 13 X 2021 r., z dopiskiem „Sztuka współczesna. Poznać, zrozumieć, pokochać”.  Terminowa wpłata jest warunkiem przesłania linku do spotkań.

Uwaga! Muzeum zastrzega sobie prawo do odwołania kursu w przypadku braku wymaganej liczby uczestników. W takim przypadku wpłacone środki zostaną zwrócone na konta uczestników.

Dodatkowe informacje: edukacja@muzeumkrakowa.pl.

POZNAĆ

Eksperymenty sztuki, czyli zrozumieć, jak to wszystko się zaczęło
Marta Kudelska

Początki kształtowania się tego, co nazywamy dziś sztuką nowoczesną sięgają już lat 60. XIX wieku. Wówczas to grupa młodych artystów wystąpiła przeciwko wielkim, oficjalnym salonom sztuki i zorganizowała swój własny pokaz. Przeszedł on do historii jako Salon Odrzuconych. Powodem wystąpienia młodych adeptów przeciwko cieszącym się popularnością pokazom sztuki, ale także przeciwko swoim profesorom wykładającym na akademiach, było przekonanie, że sztuka akademicka nie odpowiada na wyzwania nowego świata. Ten bunt młodych stał się zalążkiem kształtowania nowego artystycznego języka – sposobu ekspresji, który wszyscy znamy jako… impresjonizm. Był to pierwszy nurt, który badacze uznają za „nowoczesny”. Jednak prawdziwy przełom w sztuce nastąpił za sprawą takich postaci, jak Kazimierz Malewicz czy Marcel Duchamp. To za sprawą ich sztuki, a także przemyśleń na jej temat wynikających z obserwacji rzeczywistości, narodziła się sztuka nowoczesna. Wykład przedstawi te przemiany, wskaże, skąd się wzięły i zapozna słuchaczy z sylwetkami najważniejszych artystów nowoczesnych  oraz specyfiką najważniejszych i najciekawszych nurtów w tej sztuce. Czy Platon ceniłby sztukę nowoczesną? Jaki artysta przesunął górę? Czego żądali artyści od instytucji? I dlaczego protest może być formą sztuki? To tylko niektóre z pytań, na które poszukiwane będą odpowiedzi.

ZROZUMIEĆ

Kilka słów o tym jak „czytać” sztukę współczesną
dr Dominik Kuryłek

Dzieła sztuki współczesnej często bywają trudne do zrozumienia. Wydaje się, że do początku dwudziestego wieku wszystko było dużo prostsze. Obraz wyrażał to, co było na nim przedstawione. Scena sakralna, mitologiczna, historyczna, portret, martwa natura, pejzaż… Codzienne doświadczenie kulturowe człowieka tego czasu dostarczało odpowiedniego klucza do analizy i interpretacji sztuki. Wydawało się to naturalne. Ale czy rzeczywiście? Czy „czytanie” sztuki byłoby równie proste, gdybyśmy pochodzili z innego kręgu kulturowego? Czy rozszyfrowanie dzieła byłoby wtedy łatwe? Raczej nie. Aby odpowiednio „odczytać” sztukę, musimy dysponować pewną wiedzą. Ta wiedza może być nabywana poprzez codzienny udział w kulturze lub poszerzana poprzez rozpoznawanie kontekstów wpływających na jej powstanie.

Sztuka współczesna, podobnie jak dawna, wymaga od nas zaangażowania. Wszystko zaczyna się od najprostszych pytań stawianych dziełu. Kto dzieło stworzył? Kiedy powstało? Jak zostało zrobione? Co przedstawia? Po co powstało? Jak działa na innych? Wychodząc od tego, można pogłębiać refleksję, zadając różne inne, coraz trudniejsze pytania. Można zadawać je z różnych perspektyw metodologicznych. Im śmielej będziemy je stawiać, tym więcej satysfakcji estetycznej sztuka współczesna dostarczy.

Podczas wykładu przedstawione zostaną najbardziej użyteczne narzędzia analizy i interpretacji współczesnych dzieł sztuki. Wykład zachęcać będzie do pozbycia się kompleksów w używaniu i wytwarzaniu różnych metod „czytania” sztuki.

POKOCHAĆ

W oparach mitu, czyli sztuka współczesna we współczesnym Krakowie
Michał Hankus

Miasto artystów, miasto sztuki - Kraków. Tak powszechnie odbierany jest ośrodek, w którym tworzą artyści różnych pokoleń, różnych poglądów, różnie też zapatrujący się na rolę sztuki i samego twórcy. To często skrajne postawy, jaskrawo różne podejścia do tradycji i rozumienia, czym jest „mit Krakowa”. Spotkanie będzie okazją do zapoznania się z wybranymi sylwetkami twórców związanych z Krakowem, a wśród nich z przedstawicielami tzw. pierwszej i drugiej awangardy oraz młodymi artystami współczesnymi. Porozmawiamy również o instytucjach i galeriach, które nadawały lub nadal nadają ton owemu środowisku twórczemu, bądź bywają zarzewiem konfliktów. Będzie to także okazja do ukazania ciekawszych wątków i inspiracji w pracach lokalnych twórców młodego pokolenia. Opowiemy o twórczości Tadeusza Kantora, członków Grupy Nowohuckiej, Marii Pinińskiej-Bereś, Jerzego Beresia, Marcina Maciejowskiego, Marty Deskur, czy Mateusza Szczypińskiego.

PRELEGENCI

Marta Kudelska – kuratorka, autorka tekstów o sztuce. Absolwentka kulturoznawstwa (specjalność kultura współczesna) i historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie doktorantka na macierzystej uczelni, gdzie przygotowuje rozprawę doktorską poświęconą młodym kuratorom na terenie Katowic i Krakowa. Swoje projekty kuratorskie realizowała m.in. w Instytucie Polskim w Dusseldorfie, podczas festiwalu ArtBoom, CSW Kronika w Bytomiu, Galerii Dwie Lewe Ręce czy w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej. Współpracowała z Czytelnią Sztuki w Gliwicach, Galerią Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Muzeum Krakowa. Obecnie związana z Muzeum Fotografii, a także z Instytutem Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego i Wydziałem Intermediów krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. 

dr Dominik Kuryłek – historyk sztuki, kurator. Autor pracy doktorskiej Nihilizm w sztuce polskiej XX wieku, którą obronił na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się sztuką neoawangardy i alternatywnymi praktykami artystycznymi stosowanymi przez twórców z Europy Środkowo-Wschodniej. Pracuje jako Kierownik Działu Fotografii i Technik Fotograficznych w Muzeum Fotografii w Krakowie (MuFo). Stoi na czele zespołu tworzącego wystawę główną MuFo Co robi zdjęcie?.

Michał Hankus – historyk sztuki (absolwent Wydziału Historycznego UJ), interesuje się kulturą i obyczajowością mieszczańską, rzemiosłem artystycznym. W obszarze jego zainteresowań jest także sztuka współczesna w kontekście przemian społecznych i kulturowych oraz dialog sztuki aktualnej z przeszłością. Obecnie w Muzeum Krakowa kieruje oddziałem Kamienica Hipolitów.