Онлайн квиткиСпівфінансується Європейським Союзом
Tłumaczenie zostało przygotowane we współpracy z Fundacją Instytut Polska-Ukraina w ramach projektu "Przełamywanie barier" finansowanego z Europejskiego Korpusu Solidarności.
Сайт використовує файли cookie!

Kolekcja obrazów rodziny Szarskich

Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,  wzbogaciło swoje zbiory o kolekcję dziewięciu obrazów rodziny Szarskich  malowanych przez znanych krakowskich malarzy z przełomu XIX i XX wieku. Wśród nich znajduje się osiem portretów członków rodziny oraz obraz przedstawiający „Szarą Kamienicę” – siedzibę rodu przy Rynku Głównym 6 w Krakowie.  Obrazy należały do kolejnych pokoleń rodziny, a od 1985 roku były depozytem złożonym przez Jana Szarskiego w Muzeum Historycznym Miasta  Krakowa.

Informacje o kolekcji rodziny Szarskich

Powstały na przestrzeni blisko stu lat, od około 1840 do 1935 roku i stanowią ciekawy przykład historii i mecenatu rodziny Szarskich, która od 1854 roku na stałe związana była z dziejami Krakowa, należąc do najznakomitszych przedstawicieli kupiectwa krakowskiego. Członkowie rodu aktywnie uczestniczyli także w życiu politycznym i artystycznym naszego miasta. Henryk Szarski był radnym i wiceprezydentem Krakowa oraz senatorem Rzeczypospolitej, Adam Szarski radnym Krakowa, Jan Zawiejski był wybitnym architektem, a Marcin Szarski rzeźbiarzem.
Wśród pozyskanych obrazów znajdują się portrety: Henryka Rosenzweiga (1793-1853), doktora medycyny i ordynatora Szpitala Żydowskiego na krakowskim Kazimierzu  oraz jego żony Joanny. Wizerunki  wykonane zostały przed połową XIX wieku  przez Jana Nepomucena Głowackiego. Natomiast z 1876 roku pochodzą portrety Stanisława Szarskiego (1826- 1898), kupca i właściciela sklepu otwartego w roku 1854 na parterze „Szarej kamienicy” oraz jego żony Józefy z Rosenzweigów Szarskiej (1832-1898). Ich autorem jest  Andrzej Grabowski. To właśnie Stanisław w 1876 roku nabył kamienicę przy Rynku Głównym 6 i zmienił nazwisko z Feintuchów na Szarski.
Kolejne dwa portrety to podobizny Henryka Szarskiego (1855-1921) oraz jego żony Heleny z Ciechanowskich (1856-1924), malowane w 1914 roku przez spokrewnionego z rodziną Kazimierza Pochwalskiego. Henryk Szarski został współwłaścicielem, a następnie spadkobiercą rodzinnej firmy kupieckiej, od 1894 roku działającej pod nazwą „ Szarski i Syn”. W latach 1907-1914 sprawował urząd wiceprezydenta miasta Krakowa.
Wreszcie późniejsze o prawie dwadzieścia lat portrety Adama Szarskiego (1886-1947) oraz jego żony Anny z Gwiazdomorskich Szarskiej ( 1888- 1973). Zostały namalowane przez Stanisława Ignacego Witkiewicza w Krakowie, a pozowanie odbyło się w mieszkaniu doktora Szumana przy ulicy Szlak, gdzie artysta zatrzymywał się przejeżdżając z Krakowa do Zakopanego. Adam Szarski wraz ze swoim bratem Antonim prowadził rodzinną firmę kupiecką, był także radnym miasta Krakowa.
Obraz Jana Rapackiego „Szara Kamienica” przedstawia fasadę budynku, który od połowy XIX wieku był siedzibą rodu Szarskich. Ówczesny właściciel Stanisław Feintuch założył na parterze sklep kolonialny, który zasłynął ze sprzedaży kawy i herbaty („Herbata z Wieżą”).
Obrazy wykonane zostały przez uznanych krakowskich malarzy: Jana Nepomucena Głowackiego, Andrzeja Grabowskiego, Kazimierza Pochwalskiego, Jana Rapackiego, Stanisława Ignacego Witkiewicza. Wszystkie reprezentują wysoki poziom artystyczny, wykonane są w konwencji portretowego malarstwa XIX-wiecznego z silnym zaakcentowaniem strony psychologicznej modela, według tego samego, powszechnego wówczas schematu: w popiersiu, prawie en face, na neutralnym ciemnym tle. Wyróżniają się dwa portrety autorstwa Stanisława Ignacego Witkiewicza z 1935 roku, które można zaliczyć do interesujących przykładów późnej „portretowej” twórczości tego malarza. 
Zespół dziewięciu obrazów dokumentuje historię jednego z ważniejszych rodów krakowskich, ale także rozwój mieszczańskiego malarstwa portretowego w środowisku krakowskim. W listopadzie 2015 roku Muzeum Historyczne Miasta Krakowa planuje przygotowanie prezentacji zakupionych obrazów oraz wykładu na temat rodu Szarskich i ich siedziby.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.