Bilety onlineMuzeum dostępne
Ustawienia prywatności
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniższej stronie.
Polityka prywatności
*Z wyjątkiem niezbędnych

Akademia Dydaktyczna – nowy cykl spotkań szkoleniowych dla Nauczycielek i Nauczycieli

Kultura audiowizualna w edukacji szkolnej i muzealnej. Semestr jesienny 2025/26

Współczesna edukacja – zarówno szkolna, jak i nieformalna – nie może pomijać rosnącej roli kultury audiowizualnej. W świecie przesyconym obrazami, dźwiękami i narracjami multimedialnymi nauczyciele oraz edukatorzy muzealni stają przed dużym wyzwaniem, ale i szansą: jak wykorzystywać narzędzia oferowane przez media i technologię? Czy mają one stanowić jedynie ilustrację czy dodatek w procesie nauczania, czy może jednak pełnoprawne źródła wiedzy, refleksji oraz emocjonalnego zaangażowania uczniów na różnych poziomach edukacji? 

Nad tym problemem pochyla się również współczesne muzeum, projektując programy edukacyjne wspierane przez filmy, aplikacje mobilne, projekcje multimedialne, materiały immersyjne czy nagrania dźwiękowe. 

Cykl wykładów, który Państwu proponujemy w ramach Akademii Dydaktycznej w semestrze jesiennym, koncentruje się na analizie metod dydaktycznych opartych na materiałach i narzędziach audiowizualnych w procesie nauczania historii czy sztuki.  
W oferowanych webinariach skupimy się na tym, jak wspomniane elementy mogą wspierać proces dydaktyczny, rozwijać kompetencje interpretacyjne uczniów i pogłębiać ich rozumienie przeszłości oraz współczesności. Szczególne miejsce poświęcimy wykorzystaniu filmu jako medium narracyjnego i edukacyjnego, a także materiałom multimedialnym wykorzystywanym na ekspozycjach narracyjnych – jako nośnikom pamięci i narzędziom ułatwiającym przekazywanie trudnej historii. 
Porozmawiamy również o tym, jak dźwięki – od nagrań archiwalnych po współczesne pejzaże dźwiękowe – mogą działać jako „wehikuły pamięci”, pomagając uczniom lepiej zrozumieć przeszłość i wywoływać głębsze przeżycia. Zwrócimy także uwagę na potencjał treści internetowych w edukacji, analizując przykład jednego z popularniejszych kanałów poświęconych historii. 

W trakcie cyklu nie zabraknie również miejsca na refleksję nad krytycznym odbiorem mediów audiowizualnych – zwłaszcza problematyce uczenia rozpoznawania intencji twórców, mechanizmów narracyjnych oraz sposobów manipulacji obrazem. 

Cykl ma stanowić cenne uzupełnienie zajęć oferowanych w ubiegłym roku szkolnym, których założeniem było poszukiwanie kodów interpretacyjnych reprezentowanych przez materiały wizualne oferowane przez muzeum, jak i przestrzeń miejską.  Wszystkie spotkania odbędą się w formie webinariów dla platformie Zoom, w wvbrane środy, o godz. 17.00.

Program 2025

22 października 2025 
Wykorzystanie filmu w edukacji, prowadząca: dr Kaja Łuczyńska (Zespół Edukatorów Filmowych) 
Zapisy: https://muzeumkrakowa.pl/akademia-dydaktyczna  
Obecnie w kraju nie funkcjonuje jednolita, ogólnokrajowa strategia w zakresie edukacji filmowej dzieci i młodzieży. Również obowiązująca podstawa programowa zawiera jedynie nieliczne odniesienia do edukacji filmowej i medialnej, co znacząco utrudnia systematyczne wdrażanie tego typu działań w ramach edukacji formalnej. Pomimo tych ograniczeń, w Polsce działa wiele instytucji i organizacji zajmujących się edukacją filmową, które aktywnie współpracują ze szkołami oraz nauczycielami. Prowadząca przedstawi uczestnikom najbardziej wartościowe i innowacyjne inicjatywy w tym obszarze, a także wskaże możliwości ich wykorzystania w praktyce edukacyjnej — zarówno poprzez udział w projektach, jak i korzystanie z dostępnych materiałów dydaktycznych. 
Istotnym elementem zajęć będą konkretne propozycje działań dydaktycznych z zakresu edukacji filmowej, które uczestnicy będą mogli samodzielnie zastosować w swojej pracy pedagogicznej. Spotkanie zakończy się analizą przypadku (case study) filmu „Picasso. Buntownik w Paryżu”. Uczestnicy, pod kierunkiem prowadzącej, dokonają wspólnej analizy dostępnych materiałów edukacyjnych, omówią potencjał dydaktyczny filmu oraz stworzą propozycje działań edukacyjnych inspirowanych filmem. 
 

12 listopada 2025 
Kanał Historia, jakiej nie znacie  jako przestrzeń  edukacyjna, prowadzący: Cezary Korycki ( prowadzący kanał, współpracownik Muzeum Historii Polski) 
W trakcie spotkania, prowadzący spróbuje poszukać odpowiedzi na pytanie czy treści popularnego kanału na YouTube, a także profilu na facebooku mogą być źródłem pomocy dydaktycznych w nauczaniu historii w szkole? Autor zaprezentuje również sposoby wykorzystywania do celów edukacyjnych treści multimedialnych dostępnych w domenie publicznej, prezentując które z nich mogą stanowić cenne uzupełnienie lub też wiodącą część scenariusza lekcji historii.  
W spotkaniu z Cezarym Koryckim dowiemy się jak mówić o historii w dobie mediów cyfrowych.  


3 grudnia 2025 
Rola filmu dokumentalnego w  działalności edukacyjnej i muzealnej dotyczącej czasów PRL – u (na przykładzie Muzeum Nowej Huty), prowadzący: Piotr Kapusta (Muzeum Krakowa) 
Nowa Huta, której budowa była jednym ze sztandarowych założeń Planu Sześcioletniego, niemal od samego początku powstania często gościła operatorów filmowych dokumentujących zarówno postęp w jej budowie, jak i różne zjawiska występujące na jej terenie. W samej tylko Polskiej Kronice Filmowej w latach 50. XX w. pojawiała się ponad 70 razy. O ile początkowo wszystkie filmy wychwalały nowohucką rzeczywistość to w drugiej połowie lat 50. XX w. pojawiały się już głosy krytyczne jak np. film „Miejsce zamieszkania” z 1957 roku. Różne zagadnienia z życia Nowej Huty pojawiały się także w filmach w kolejnych dekadach PRL-u oraz po 1989 np. w dziełach Jerzego Ridana. Od ponad 20 lat co tydzień w kinie Sfinks, a następnie na antenie TVP 3 Kraków i wreszcie na YouTube możemy oglądać „Nowohucką Kronikę Filmową”. 

Muzeum Nowej Huty, wcześniej jako Muzeum „Dzieje Nowej Huty”, od wielu lat wykorzystuje materiały audiowizualne zarówno na wystawach, jak i w ramach wielu wydarzeń edukacyjnych, które prowadzi. Są to w szczególności filmy będące efektem nagrań wywiadów z Nowohucianami na różne tematy podejmowane przez kolejne ekspozycje.  

W trakcie naszego spotkania przedstawimy zarówno wybrane filmy z różnych dekad opowiadające o Nowej Hucie, jak i przykładowe działania Muzeum Nowej Huty wykorzystania tego typu materiałów w swojej działalności. 
 

14 stycznia 2026 
Źródła dźwiękowe w edukacji historycznej, prowadząca: dr Monika Widzicka (Muzeum Krakowa) 
Środowisko dźwiękowe to temat coraz częściej podejmowany przez badaczy, artystów i edukatorów. Pejzaże dźwiękowe Krakowa stały się też tematem wystawy czasowej "Kraków. Melodie, dźwięki, słowa", którą od lutego 2026 r. będzie można obejrzeć i posłuchać w Centrum Interpretacji Niematerialnego Dziedzictwa Krakowa - oddziale Muzeum Krakowa. 
Podczas webinarium przybliżymy podstawowe kategorie związane z tematem, a następnie nakreślimy pole zainteresowania historii dźwiękowej. Na przykładach zaczerpniętych z wystawy omówmy katalog źródeł, które pomagają poznać brzmienie wcześniejszych epok. Poruszymy kwestię źródeł audiowizualnych (archiwalnych nagrań dźwiękowych i filmowych) i ich zasobów dostępnych online oraz sposobów ich wykorzystania w edukacji.

Informacje organizacyjne:

  • Udział w zajęciach jest bezpłatny 
  • Liczba miejsc jest ograniczona – decyduje kolejność zgłoszeń.  
  • Zainteresowane osoby otrzymują kod dostępu do spotkania 
  • Dział Edukacji wydaje certyfikaty uczestnictwa 
  • W razie pytań lub wątpliwości zachęcamy do kontaktu z Działem Edukacji, e – mail: edukacja@muzeumkrakowa.pl
  • Dodatkowe informacje znajdują się na stronie https://muzeumkrakowa.pl/nauczyciele

Powiązane wydarzenia