Bilety onlineMuzeum dostępneDofinansowano ze środków Unii Europejskiej
Strona korzysta z ciasteczek!

Kraków. Dziedzictwo Ukryte…

Kolorowy baner reklamujący wydarzenie

Konkurs dla uczniów szkół średnich

Instytut Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie
oraz
Muzeum Krakowa


Zapraszają do udziału w konkursie dla uczniów szkół średnich: Kraków. Dziedzictwo Ukryte…
 

To prawda, że przeszłość do nas nie należy. Z przeszłości jednak odziedziczyliśmy różnorodne zasoby, zarówno materialne jak i niematerialne. Często ich nie dostrzegamy, nie rozumiemy, nie wykorzystujemy energii jaką potrafią się z nami podzielić. Dziedzictwo przeszłości traktowane z należytym szacunkiem to potencjał, który mądrze użyty, może nam służyć dzisiaj i w przyszłości. Jednym z sposobów pracy z dziedzictwem jest turystyka historyczna.  

 
Etap I.
W dniu 29.03. na stronie internetowej Instytutu Historii i Archiwistyki (https://ihia.up.krakow.pl/) oraz Muzeum Krakowa (https://muzeumkrakowa.pl/) oraz na profilach facebook i instagram IHiA i MK ukażą się fragmenty – okruchy 6 zdjęć Krakowa z kolekcji Muzeum Krakowa. W pierwszej odsłonie będzie to jeden mały, maleńki fragment zdjęcia ukazującego Kraków. Odgadnij, rozpoznaj co ukrywa się na zdjęciu? Dla tych, którzy nie odgadną co ukazuje fotografia (zabytek, plac, ulica….), w kolejnych dniach ukażą się te same zdjęcia, tym razem z trzema odsłoniętymi fragmentami.

Etap II. 
O ile odnalazłeś i rozpoznałeś ukryte okruchy miasta (budynki, ulice, place, parki….) spisz je i wyślij na adres dziedzictwoukryte@gmail.com. Jeżeli prawidłowo wykonałeś swoją pracę, na Twój adres wysłane zostaną publikowane zdjęcia oraz otrzymasz kod, który umożliwi ci  wzięcie udziału w czterech 25 minutowych webinarach na platformie MsTeams, z zakresu innowacyjnego podejścia do dziedzictwa kulturowego, nowoczesnych trendów w przewodnictwie miejskim, nieszablonowych koncepcji szlaków historycznych i metodyki konstruowania warsztatów muzealnych/ Wygłoszą je dla Ciebie pracownicy naukowi uniwersytetu i kustosze muzeum. Wysłuchaj ich uważnie, zrób notatki, zarejestruj.

UWAGA: Ilość prac przyjmowanych do konkursu jest limitowana. Organizatorzy przyjmują do wysłuchania wykładów jedynie 200 pierwszych osób. Dlatego warto wysilić się aby rozpoznać co ukrywa zdjęcie już w pierwszej odsłonie!

Etap III.

Po wysłuchaniu wykładów, w oparciu o ich treść i otrzymane zdjęcia, spróbuj połączyć je w jedną opowieść. W jeden szlak turystyczny po Krakowie, z elementami nowoczesnego podejścia do przewodnictwa miejskiego i interpretacji dziedzictwa. Opisz go, nanieś jak potrafisz na mapę, zilustruj dodatkowym materiałem. Wykonany szlak – opowieść wyślij na adres dziedzictwoukryte@gmail.com lub złóż w sekretariacie Instytutu Historii i Archiwistyki (ul Podchorążych 2) lub Muzeum Krakowa (ul Pawia 5). Na wykonanie zadań opisanych w etapach I, II, III masz czas do 6 czerwca 2021 r.

Etap IV

W terminie do 15 czerwca 2021 r. Twoja praca zostanie oceniona przez jury składające się z pracowników Instytutu Historii i Archiwistyki UP oraz Muzeum Krakowa. Autorzy pierwszych pięciu prac otrzymają:

1. komplet prestiżowych wydawnictw muzeum dot. dziejów Krakowa

zaś, autorzy trzech pierwszych nagrodzonych prac otrzymają możliwość odbycia:

2. tygodniowy staż pracy w Muzeum Krakowa, który umożliwi poznanie tajemnic magazynu muzealnego, pracowni konserwacji, inwentarza zbiorów, gabinetów naukowych, pracowni digitalizacji muzealiów.

3. Zaproszenie do odbycia wykładu publicznego polegającego na prezentacji swojej pracy dla studentów i kadry uniwersyteckiej kierunku Turystyka Historyczna i Dziedzictwo Kulturowe Instytutu Historii UP.

Termin stażu w Muzeum zależny będzie od warunków epidemicznych, ale nie jest ograniczony czasowo

Wykład publiczny dla kadry i studentów kierunku Turystyka Historyczna i Dziedzictwo Kulturowe IHiA w zależności od stanu obecnych warunków epidemicznych odbędzie się w roku akademickim 2021/2022 w formie rzeczywistej lub on line za pośrednictwem platformy MS Teams
Kolorowy baner reklamujący wydarzenie

Regulamin