Misja i strategia
Od roku 2022 Muzeum realizuje strategię przyjętą na lata 2022-2027. W dokumencie została zawarta także wizja i misja Muzeum oraz wartości i zasady.
Wizja Muzeum Krakowa
W 2030 roku jesteśmy Muzeum Krakowa – kompletnym, obejmującym dziedzictwo materialne i niematerialne miasta, otwartym na wyzwania współczesności. W swojej wielooddziałowej strukturze sprawnie zarządzanym i nowocześnie zorganizowanym. Aktywnie uczestniczymy w życiu metropolii i jej lokalnych społeczności. Kreujemy nowe trendy, jesteśmy liderem wśród muzeów w Polsce, muzeum znaczącym w Europie i zauważalnym w świecie, miejscem spotkań, interpretacji i dialogu o historii oraz współczesności.
Misja Muzeum Krakowa
Słuchamy Krakowa, dokumentujemy i opowiadamy miasto
#jestemkrakow
#jestemkrakow
Wartości i zasady Muzeum Krakowa
Poniżej prezentujemy wartości, które stanowią punkt odniesienia dla naszej działalności, a także wynikające z nich zasady, którymi kierujemy się na co dzień.
Cele strategiczne Muzeum Krakowa zostały opracowane w formule strategicznej karty wyników (balanced scorecard). Strategiczna karta wyników (albo „zrównoważona karta wyników”) stanowi zestawienie wszystkich celów strategicznych organizacji, sformułowanych w czterech perspektywach istotnych z punktu widzenia jej stabilnego i równoważonego rozwoju oraz dostosowanych do nich zestawów mierników. Ustalone cele i mierniki ich realizacji wynikają z przyjętej wizji (nadrzędnego celu strategicznego) oraz misji (określonej filozofii działania służącej osiągnięciu wizji). Zrównoważona karta wyników pozwala planować i oceniać działania w odniesieniu do efektów (rezultatów, korzyści) istotnych dla wszystkich grup interesariuszy organizacji. Ustala sposób realizacji wizji i misji w czterech perspektywach:
W przypadku organizacji publicznych, w/w cztery perspektywy rozumiane są następująco:
- WIARYGODNOŚĆ - robimy to, co mówimy. Kończymy to, co zaczynamy. Bierzemy odpowiedzialność za to, co mówimy i robimy. Przekazujemy wiedzę zgodną ze stanem badań.
- PROFESJONALIZM - działamy zgodnie ze standardami profesjonalnymi i dobrymi praktykami. Wiemy, że wszystko można zrobić lepiej i tak chcemy pracować.
- OTWARTOŚĆ- szanujemy stanowiska i poglądy innych. Eliminujemy bariery w komunikacji i dostępie do kultury. Jesteśmy otwarci na zmiany
- KREATYWNOŚĆ - wspieramy postawy twórcze i rozwojowe. Poszukujemy nowych rozwiązań i wprowadzamy je.
- ODPOWIEDZIALNOŚĆ- dbamy o relacje międzyludzkie oraz instytucjonalne. Dbamy o powierzone nam dobra.
- RÓWNOWAGA- racjonalnie dysponujemy czasem i zasobami, wybierając drogę zrównoważonego rozwoju.
Cele strategiczne Muzeum Krakowa zostały opracowane w formule strategicznej karty wyników (balanced scorecard). Strategiczna karta wyników (albo „zrównoważona karta wyników”) stanowi zestawienie wszystkich celów strategicznych organizacji, sformułowanych w czterech perspektywach istotnych z punktu widzenia jej stabilnego i równoważonego rozwoju oraz dostosowanych do nich zestawów mierników. Ustalone cele i mierniki ich realizacji wynikają z przyjętej wizji (nadrzędnego celu strategicznego) oraz misji (określonej filozofii działania służącej osiągnięciu wizji). Zrównoważona karta wyników pozwala planować i oceniać działania w odniesieniu do efektów (rezultatów, korzyści) istotnych dla wszystkich grup interesariuszy organizacji. Ustala sposób realizacji wizji i misji w czterech perspektywach:
- właściciela
- klienta
- procesów wewnętrznych
- wiedzy i rozwoju
W przypadku organizacji publicznych, w/w cztery perspektywy rozumiane są następująco:
- perspektywa właściciela – organizator, w przypadku MK łącznie: Rada Miasta Krakowa, Prezydent Miasta, Urząd Miasta Krakowa, w szczególności Wydział Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
- perspektywa klienta – odwiedzający i goście, w szczególności mieszkańcy Krakowa i aglomeracji krakowskiej, mieszkańcy Małopolski, turyści krajowi i zagraniczni, instytucje, organizacje społeczne, sfera biznesu,
- perspektywa procesów wewnętrznych – struktura organizacyjna, procesy i procedury opisane w zarządzeniach i regulaminach wewnętrznych MK,
- perspektywa wiedzy i rozwoju – pracownicy organizacji bez względu na ich miejsce w strukturze organizacyjnej, potencjalni pracownicy, byli pracownicy, kultura organizacyjna, zarządzanie kapitałem intelektualnym, wiedzą i innymi zasobami informacyjnymi organizacji.