Odsłonięcia muralu na fasadzie budynku oddziału Thesaurus Cracoviensis
15.11.2019
![Kolorowe zdjęcie przedstawiające mural](/media/news/mural_detail.jpg)
Informacje na temat muralu
14 listopada 2019 roku odbyła się uroczystość odsłonięcia muralu na fasadzie budynku oddziału Thesaurus Cracoviensis.
![](https://img.youtube.com/vi/1vLnAxEyKDU/0.jpg)
14 listopada odbyła się uroczystość odsłonięcia muralu na fasadzie budynku oddziału Thesaurus Cracoviensis. Mural powstał na przełomie października i listopada. Został namalowany przez krakowskiego artystę Mikołaja Rejsa.
Jest to projekt typu „site specific” o ciepłej kolorystyce wykorzystujący jako inspirację artefakty znajdujące się we wnętrzu Oddziału Muzeum Krakowa – Thesaurus Cracoviensis. Głównym motywem jest narracja traktująca o przemieszczaniu w swoistej stylistyce z elementami oniryczności. Prawe skrzydło budynku jest ozdobione delikatnym akcentem w postaci dynamicznego artefaktu oraz nici i latawca.
Głównymi elementami muralu są postaci budujące interakcje między obrazem a rzeczywistością. Narracja opowiada o spotkaniu Jana Twardowskiego, który wraca wraz z kogutem z odległych galaktyk do swojej małżonki ze skrzynią pełną planet znalezionych podczas podróży po uniwersum. Wspólnie otwierają skrzynię z bliźniaczymi planetami Ziemi. Twardowski odziany jest w ubiór ze sztuki „Bolesław Śmiały” z 1904 roku zaprojektowany przez Stanisława Wyspiańskiego. Po prawej stronie postaci znajduje się statek kosmiczny zwany Balsaminką, którym z kolei przyleciał Turek (zegar w postaci figurki ze zbiorów Muzeum). Nad Balsaminką znajduje się ramka z tekstem nawiązująca do renesansowego magicznego zwierciadła Twardowskiego. W drugiej części znajdują się ornamenty zaczerpnięte z muzealnych kafli oraz właśnie zegar-Turek goniący latawiec (tu widzimy narzutę Sieciecha ze sztuki „Bolesław Śmiały”), do której przyczepiony jest klucz, który z kolei „nakręca” Turka.
Projekt stanowi autorską interpretację Mikołaja Rejsa i zawiera pewne niedopowiedzenia, które mogą być różnie interpretowane przez odbiorców.
Jest to projekt typu „site specific” o ciepłej kolorystyce wykorzystujący jako inspirację artefakty znajdujące się we wnętrzu Oddziału Muzeum Krakowa – Thesaurus Cracoviensis. Głównym motywem jest narracja traktująca o przemieszczaniu w swoistej stylistyce z elementami oniryczności. Prawe skrzydło budynku jest ozdobione delikatnym akcentem w postaci dynamicznego artefaktu oraz nici i latawca.
Głównymi elementami muralu są postaci budujące interakcje między obrazem a rzeczywistością. Narracja opowiada o spotkaniu Jana Twardowskiego, który wraca wraz z kogutem z odległych galaktyk do swojej małżonki ze skrzynią pełną planet znalezionych podczas podróży po uniwersum. Wspólnie otwierają skrzynię z bliźniaczymi planetami Ziemi. Twardowski odziany jest w ubiór ze sztuki „Bolesław Śmiały” z 1904 roku zaprojektowany przez Stanisława Wyspiańskiego. Po prawej stronie postaci znajduje się statek kosmiczny zwany Balsaminką, którym z kolei przyleciał Turek (zegar w postaci figurki ze zbiorów Muzeum). Nad Balsaminką znajduje się ramka z tekstem nawiązująca do renesansowego magicznego zwierciadła Twardowskiego. W drugiej części znajdują się ornamenty zaczerpnięte z muzealnych kafli oraz właśnie zegar-Turek goniący latawiec (tu widzimy narzutę Sieciecha ze sztuki „Bolesław Śmiały”), do której przyczepiony jest klucz, który z kolei „nakręca” Turka.
Projekt stanowi autorską interpretację Mikołaja Rejsa i zawiera pewne niedopowiedzenia, które mogą być różnie interpretowane przez odbiorców.
![Kolorowe zdjęcie przedstawiające mural](/media/news/mural_detail.jpg)