EDUKATORIUM : Między teorią a praktyką – przestrzenie muzealne jako inspiracja dydaktyczna
05.11.2024
godz.
09:00
Najważniejsze informacje
- Termin: 5 listopada (wtorek) 2024 r. godz. 9.00-16.00
- Miejsce: Muzeum Krakowa, Pałac Krzysztofory, Rynek Gł. 35, Sala Miedziana (I p.)
- Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, nie wymaga zapisów
Zapraszamy do udziału w sympozjum, realizowanym we współpracy z Uniwersytetem Komisji Edukacji Narodowej, z udziałem przedstawicieli UKEN, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Działu Edukacji Miasta Krakowa oraz Muzeum Krakowa.
ZAŁOŻENIA OGÓLNE DLA CYKLU
ZAŁOŻENIA EDYCJI 2024
Sympozjum jest kolejną odsłoną cyklu spotkań zapoczątkowanych w roku 2023. Realizowane jest we współpracy z Uniwersytetem Komisji Edukacji Narodowej, na podstawie wiążącej obie strony umowy o współpracy. Sympozjum jest też forum do dyskusji i kształtowania kierunku przyszłych działań oraz prezentacji efektów zrealizowanych przedsięwzięć na styku tych dwóch środowisk. Może też stać się przestrzenią aktywności Centrum Badań Muzeologicznych działającego przy UKEN.
Charakterystycznym rysem cyklu konferencji jest dyskusja nad wielowymiarowością edukacji realizowanej w muzeach, przez muzea i z ich inicjatywy we współpracy i przy wsparciu środowisk akademickich, kształcących przyszłe kadry muzealne.
Jednym ze stałych elementów spotkań jest wręczanie certyfikatów przewodnickim studentom, który w poprzednim orku akademickim ukończyli kurs Ekspozycje muzealne Muzeum Krakowa realizowany na UKEN.
ZAŁOŻENIA EDYCJI 2024
Tegoroczna edycja nosi tytuł „Między teorią a praktyką – przestrzenie muzealne jako inspiracja dydaktyczna”. Kierujemy naszą uwagę na edukację muzealną postrzeganą z dwóch punktów widzenia: teoretyków i praktyków, wykorzystujących potencjał muzeum, ekspozycji, obiektów muzealnych jako narzędzi do szeroko pojętej edukacji.
Do dyskusji zapraszamy zarówno muzealników, naukowców, nauczycieli jak i studentów. Poruszymy wątki: ekspozycji muzealnych, stanowiących inspirację dla edukacji, pedagogiki pamięci oraz przestrzeni miejskiej jako pola do działalności edukacyjnej
Program sympozjum
Godz. 9.00 - 9.45
Rozpoczęcie sympozjum i uroczyste wręczenie certyfikatów przewodnickich studentom
Wystąpienia:
prof. dr hab. Piotr Borek, Rektor Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
dr Michał Niezabitowski, Dyrektor Muzeum Krakowa
Wprowadzenie Dyrektora Naczelnego
Godz. 9.00 - 9.45
Rozpoczęcie sympozjum i uroczyste wręczenie certyfikatów przewodnickich studentom
Wystąpienia:
prof. dr hab. Piotr Borek, Rektor Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
dr Michał Niezabitowski, Dyrektor Muzeum Krakowa
Wprowadzenie Dyrektora Naczelnego
PANEL EKSPERCKI
godz. 9.45 - 11.15
Wystawy muzealne jako narzędzia inspiracji edukacyjnej. Na styku praxis i theoria
Moderowanie: dr Michał Niezabitowski, dyrektor Muzeum Krakowa
Theoria: Historyczna edukacja muzealna wobec wyzwań XXI wieku
dr hab. Konrad Meus, prof. UKEN, Dyrektor Instytutu Historii i Archiwistyki UKEN
Theoria: Muzeum jako instytucja ucząca
dr hab. Kinga Gajda, prof. UJ, Instytut Studiów Europejskich
Praxis: Edukacja muzealna w ogólnym systemie edukacyjnym
Piotr Górajec, Forum Edukatorów Muzealnych, Muzeum Pałacu Króla Jana III Sobieskiego w Wilanowie
Dyskusja
Przerwa kawowa
PANEL II
Wystawy muzealne jako narzędzia inspiracji edukacyjnej. Na styku praxis i theoria
Moderowanie: dr Michał Niezabitowski, dyrektor Muzeum Krakowa
Theoria: Historyczna edukacja muzealna wobec wyzwań XXI wieku
dr hab. Konrad Meus, prof. UKEN, Dyrektor Instytutu Historii i Archiwistyki UKEN
Theoria: Muzeum jako instytucja ucząca
dr hab. Kinga Gajda, prof. UJ, Instytut Studiów Europejskich
Praxis: Edukacja muzealna w ogólnym systemie edukacyjnym
Piotr Górajec, Forum Edukatorów Muzealnych, Muzeum Pałacu Króla Jana III Sobieskiego w Wilanowie
Dyskusja
Przerwa kawowa
PANEL II
godz. 11.45 - 13.15
Pedagogika pamięci w edukacji uniwersyteckiej i muzealnej
Moderowanie: Anna Surma, Dział Edukacji Muzeum Krakowa
Theoria: Trudna pamięć w dydaktyce uniwersyteckiej
prof. dr hab. Łukasz T. Sroka, Instytut Historii i Archiwistyki UKEN
Praxis: Jak przekazywać (nie)wytłumaczalne? Doświadczenia w pracy z młodzieżą i studentami nad tematem Zagłady i ludobójstw w XX i XXI wieku
Mateusz Zdeb, Fabryka “Emalia” Oskara Schindlera, Muzeum Krakowa
"Kraków - czas okupacji 1939-1945" - studenckie doświadczenie wystawy
Hubert Janik, Biznesowe Wykorzystanie Dziedzictwa Kulturowego, IHiA UKEN
“Krakowianie wobec terroru 1939-1945-1956" - studenckie doświadczenie wystawy na ul. Pomorskiej,
Moderowanie: Anna Surma, Dział Edukacji Muzeum Krakowa
Theoria: Trudna pamięć w dydaktyce uniwersyteckiej
prof. dr hab. Łukasz T. Sroka, Instytut Historii i Archiwistyki UKEN
Praxis: Jak przekazywać (nie)wytłumaczalne? Doświadczenia w pracy z młodzieżą i studentami nad tematem Zagłady i ludobójstw w XX i XXI wieku
Mateusz Zdeb, Fabryka “Emalia” Oskara Schindlera, Muzeum Krakowa
"Kraków - czas okupacji 1939-1945" - studenckie doświadczenie wystawy
Hubert Janik, Biznesowe Wykorzystanie Dziedzictwa Kulturowego, IHiA UKEN
“Krakowianie wobec terroru 1939-1945-1956" - studenckie doświadczenie wystawy na ul. Pomorskiej,
Małgorzata Budz, Biznesowe Wykorzystanie Dziedzictwa Kulturowego, IHiA UKEN
Dyskusja
Przerwa obiadowa
PANEL III
Dyskusja
Przerwa obiadowa
PANEL III
godz. 13.45 - 15.45
Dziedzictwo miasta w edukacji. Dwugłos dydaktyczny
Moderowanie: dr Michał Grabowski, Dział Edukacji Muzeum Krakowa
Theoria: Kraków i jego dziedzictwo w kształceniu polonistycznym – perspektywa akademicka
dr Marta Rusek (Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej UJ)
Miasto jako inspiracja edukacyjna na przykładzie konkursu Słowem o sztuce,
Joanna Brzenczka i Aleksandra Krzanowska, Wydział Polonistyki UJ
Społeczny wpływ Muzeum Krakowa – perspektywa studentki,
Dziedzictwo miasta w edukacji. Dwugłos dydaktyczny
Moderowanie: dr Michał Grabowski, Dział Edukacji Muzeum Krakowa
Theoria: Kraków i jego dziedzictwo w kształceniu polonistycznym – perspektywa akademicka
dr Marta Rusek (Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej UJ)
Miasto jako inspiracja edukacyjna na przykładzie konkursu Słowem o sztuce,
Joanna Brzenczka i Aleksandra Krzanowska, Wydział Polonistyki UJ
Społeczny wpływ Muzeum Krakowa – perspektywa studentki,
Natalia Horodewska, Turystyka Historyczna i Muzealnictwo, IHiA UKEN
Praxis: Kraków i jego dziedzictwo w warsztacie historyka – perspektywa nauczyciela,
Grzegorz Szymanowski (nauczyciel historii)
Dyskusja
Zakończenie sympozjum
Praxis: Kraków i jego dziedzictwo w warsztacie historyka – perspektywa nauczyciela,
Grzegorz Szymanowski (nauczyciel historii)
Dyskusja
Zakończenie sympozjum
Najważniejsze informacje
- Termin: 5 listopada (wtorek) 2024 r. godz. 9.00-16.00
- Miejsce: Muzeum Krakowa, Pałac Krzysztofory, Rynek Gł. 35, Sala Miedziana (I p.)
- Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, nie wymaga zapisów