Bilety onlineMuzeum dostępne
Muzeum Krakowa nieczynne 1 listopada (Uroczystość Wszystkich Świętych) Link
Ustawienia prywatności
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniższej stronie.
Polityka prywatności
*Z wyjątkiem niezbędnych

EDUKATORIUM : Między teorią a praktyką – przestrzenie muzealne jako inspiracja dydaktyczna

Grafika z nazwą wydarzenia - edukatorium
Najważniejsze informacje
  • Termin: 5 listopada (wtorek) 2024 r. godz. 9.00-16.00 
  • Miejsce: Muzeum Krakowa, Pałac Krzysztofory, Rynek Gł. 35, Sala Miedziana (I p.)
  • Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, nie wymaga zapisów 

Zapraszamy do udziału w sympozjum, realizowanym we współpracy z Uniwersytetem Komisji Edukacji Narodowej, z udziałem przedstawicieli UKEN, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Działu Edukacji Miasta Krakowa oraz Muzeum Krakowa.

ZAŁOŻENIA OGÓLNE DLA CYKLU 

Sympozjum jest kolejną odsłoną cyklu spotkań zapoczątkowanych w roku 2023. Realizowane jest we współpracy z Uniwersytetem Komisji Edukacji Narodowej, na podstawie wiążącej obie strony umowy o współpracy. Sympozjum jest też forum do dyskusji i kształtowania kierunku przyszłych działań oraz prezentacji efektów zrealizowanych przedsięwzięć na styku tych dwóch środowisk. Może też stać się przestrzenią aktywności Centrum Badań Muzeologicznych działającego przy UKEN.  

Charakterystycznym rysem cyklu konferencji jest dyskusja nad wielowymiarowością edukacji realizowanej w muzeach, przez muzea i z ich inicjatywy we współpracy i przy wsparciu środowisk akademickich, kształcących przyszłe kadry muzealne. 
 
Jednym ze stałych elementów spotkań jest wręczanie certyfikatów przewodnickim studentom, który w poprzednim orku akademickim ukończyli kurs Ekspozycje muzealne Muzeum Krakowa realizowany na UKEN.  

ZAŁOŻENIA EDYCJI 2024

Tegoroczna edycja nosi tytuł „Między teorią a praktyką – przestrzenie muzealne jako inspiracja dydaktyczna”. Kierujemy naszą uwagę na edukację muzealną postrzeganą z dwóch punktów widzenia: teoretyków i praktyków, wykorzystujących potencjał muzeum, ekspozycji, obiektów muzealnych jako narzędzi do szeroko pojętej edukacji. 

Do dyskusji zapraszamy zarówno muzealników, naukowców, nauczycieli jak i studentów. Poruszymy wątki: ekspozycji muzealnych, stanowiących inspirację dla edukacji, pedagogiki pamięci oraz przestrzeni miejskiej jako pola do działalności edukacyjnej
 
Program sympozjum 

Godz. 9.00 - 9.45 

Rozpoczęcie sympozjum i uroczyste wręczenie certyfikatów przewodnickich studentom 

Wystąpienia:  

prof. dr hab. Piotr Borek, Rektor Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej 

dr Michał Niezabitowski, Dyrektor Muzeum Krakowa 

Wprowadzenie Dyrektora Naczelnego 

PANEL EKSPERCKI 
 
godz. 9.45 - 11.15 

Wystawy muzealne jako narzędzia inspiracji edukacyjnej. Na styku praxis i theoria 
Moderowanie: dr Michał Niezabitowski, dyrektor Muzeum Krakowa

Theoria: Historyczna edukacja muzealna wobec wyzwań XXI wieku 
dr hab. Konrad Meus, prof. UKEN, Dyrektor Instytutu Historii i Archiwistyki UKEN 

Theoria: Muzeum jako instytucja ucząca
dr hab. Kinga Gajda, prof. UJ, Instytut Studiów Europejskich 

Praxis: Edukacja muzealna w ogólnym systemie edukacyjnym 
Piotr Górajec, Forum Edukatorów Muzealnych, Muzeum Pałacu Króla Jana III Sobieskiego w Wilanowie 

Dyskusja 

Przerwa kawowa 


 PANEL II 
 
godz. 11.45 - 13.15 

Pedagogika pamięci w edukacji uniwersyteckiej i muzealnej 

Moderowanie: Anna Surma, Dział Edukacji Muzeum Krakowa 

Theoria: Trudna pamięć w dydaktyce uniwersyteckiej
prof. dr hab. Łukasz T. Sroka, Instytut Historii i Archiwistyki UKEN 

Praxis: Jak przekazywać (nie)wytłumaczalne? Doświadczenia w pracy z młodzieżą i studentami nad tematem Zagłady i ludobójstw w XX i XXI wieku 
Mateusz Zdeb, Fabryka “Emalia” Oskara Schindlera, Muzeum Krakowa 

"Kraków - czas okupacji 1939-1945" - studenckie doświadczenie wystawy 
Hubert Janik, Biznesowe Wykorzystanie Dziedzictwa Kulturowego, IHiA UKEN 

“Krakowianie wobec terroru 1939-1945-1956" - studenckie doświadczenie wystawy na ul. Pomorskiej, 
Małgorzata Budz, Biznesowe Wykorzystanie Dziedzictwa Kulturowego, IHiA UKEN  

Dyskusja 

Przerwa obiadowa 


PANEL III 
 
godz. 13.45 - 15.45 

Dziedzictwo miasta w edukacji. Dwugłos dydaktyczny  
Moderowanie: dr Michał Grabowski, Dział Edukacji Muzeum Krakowa 

 Theoria: Kraków i jego dziedzictwo w kształceniu polonistycznym – perspektywa akademicka
dr Marta Rusek (Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej UJ) 

Miasto jako inspiracja edukacyjna na przykładzie konkursu Słowem o sztuce,  
Joanna Brzenczka i Aleksandra Krzanowska, Wydział Polonistyki UJ

Społeczny wpływ Muzeum Krakowa – perspektywa studentki,
Natalia Horodewska, Turystyka Historyczna i Muzealnictwo, IHiA UKEN

Praxis: Kraków i jego dziedzictwo w warsztacie historyka – perspektywa nauczyciela, 
Grzegorz Szymanowski (nauczyciel historii) 

Dyskusja 

Zakończenie sympozjum 
Grafika z nazwą wydarzenia - edukatorium
Najważniejsze informacje
  • Termin: 5 listopada (wtorek) 2024 r. godz. 9.00-16.00 
  • Miejsce: Muzeum Krakowa, Pałac Krzysztofory, Rynek Gł. 35, Sala Miedziana (I p.)
  • Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, nie wymaga zapisów 

Powiązane oddziały