Jak uczyć się przez sztukę? O interdyscyplinarnej edukacji przez sztukę i twórczość - Akademia Dydaktyczna
11.12.2024
godz.
17:00
Najważniejsze informacje
- Zajęcia odbywają się na platformie Zoom
- Udział w zajęciach jest bezpłatny
- Liczba miejsc jest ograniczona – decyduje kolejność zgłoszeń
- Zapisy przez formularz dostępny na stronie muzeum, na miesiąc przed planowanym webinarium
- Zainteresowane osoby otrzymują kod dostępu do spotkania – po potwierdzeniu udziału w przynajmniej trzech zajęciach
- Dział Edukacji wydaje certyfikaty uczestnictwa
- Rezerwacje: Centrum Obsługi Zwiedzających, Rynek Główny 35, e-mail: info@muzeumkrakowa.pl lub telefonicznie: 12/426 50 60
- W razie pytań lub wątpliwości zachęcamy do kontaktu z Działem Edukacji, e-mail: edukacja@muzeumkrakowa.pl
- Dodatkowe informacje znajdują się na stronie https://muzeumkrakowa.pl/nauczyciele
Stereotypowy pogląd, że nauka i sztuka do siebie nie pasują̨, odchodzi w przeszłość́. Nie tylko edukacja humanistyczna współbrzmi z osiągnieciami na polu sztuki, ale także przedmioty ścisłe i artystyczne w rzeczywistości mogą̨ znakomicie się uzupełniać́. Edukacja XXI wieku jawi się jako dążenie do nabywania przez uczniów umiejętności wyszukiwania, weryfikowania, a następnie wykorzystania zastanej i szeroko dostępnej wiedzy, która jest bazą do kreatywnego zastosowania. W tym kontekście naturalne staje się połączenie nauki i sztuki dla dobra holistycznej edukacji. Dzięki mocy sztuki, która sięga do emocji i głębokich uczuć, proces edukacyjny jest skuteczny i trwały.
Jak sztuka może stać się narzędziem do nabywania i utrwalania wiedzy oraz innych umiejętności? Jak – wychodząc od dzieł sztuki polskich artystów współczesnych – wywołać temat lekcji, a następnie go rozwinąć? Jak uatrakcyjnić przebieg lekcji przez używanie cyfrowych zasobów kulturowych? Na te pytania odpowiemy podczas spotkania.
Prowadząca: dr Małgorzata Minchberg (Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa)
Jak sztuka może stać się narzędziem do nabywania i utrwalania wiedzy oraz innych umiejętności? Jak – wychodząc od dzieł sztuki polskich artystów współczesnych – wywołać temat lekcji, a następnie go rozwinąć? Jak uatrakcyjnić przebieg lekcji przez używanie cyfrowych zasobów kulturowych? Na te pytania odpowiemy podczas spotkania.
Prowadząca: dr Małgorzata Minchberg (Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa)
Akademia Dydaktyczna Edukacja wizualna w przestrzeni szkolnej i ekspozycyjnej Nowy semestr – 2024/2025
Socjologowie, badacze mediów i pedagodzy coraz częściej zwracają uwagę na fakt niezwykłej dominacji obrazu w kulturze, która towarzyszy człowiekowi od wczesnych lat życia. Obrazy towarzyszą nam w wielu obszarach współczesności, sprawiając jednocześnie, że komunikacja wizualna osłabia centralną do tej pory pozycję języka jako głównego medium przekazu informacji. To zjawisko staje się również zauważalne w przestrzeni edukacji szkolnej, gdzie nauczyciele funkcjonują w przestrzeniach zdominowanych przez media generujące liczne przekazy wizualne, co wymaga nowych umiejętności czytania czy interpretowania materiałów wizualnych, w tym tych tradycyjnych, takich jak fotografia czy malarstwo. Nowe media i ich popularność wymagają zatem również innych narzędzi i spojrzeń na tradycyjnie postrzegane dziedzictwo wizualne bo to uczniowie stali się „nośnikami kultury”. Ta sytuacja zachęca do zadania pytań, w jaki sposób nauczyciele mogą obecnie wykorzystywać tego typu materiały oraz jak powinno wyglądać oddziaływanie edukacyjne w procesie kształcenia na różnych poziomach, aby efektywnie motywować uczniów do twórczych postaw, samodzielności czy kreatywności. Celem edukacji w przestrzeni ekspozycji jest poszukiwanie nowych sposobów doświadczania materiałów wizualnych i prezentacja muzeum jako miejsca twórczego, gdzie kontakt z eksponatem nie powinien narzucać widzowi pewnych szablonów czy gotowej interpretacji.
Do uczestnictwa w nowym semestrze Akademii Dydaktycznej pragniemy serdecznie zaprosić przede wszystkim nauczycieli plastyki, ale i polonistów czy historyków, aby wspólnie zastanowić się nad sposobami odczytywania dziedzictwa ikonografii średniowiecznej, „klasycznego” malarstwa, fotografii czy sztuki współczesnej z perspektywy przestrzeni ekspozycji oraz obowiązującej obecnie podstawy programowej. Chcemy też pokazać, że edukacja wizualna zarówno w procesie dydaktycznym formalnym (jak i uzupełniającym – muzealnym) ma stanowić raczej podstawę do ćwiczenie pewnych umiejętności czy doświadczeń, niż samego zdobywania wiedzy. Mamy nadzieję, że ta swoista wizualna gramatyka stanowić będzie przestrzeń interdyscyplinarnej inspiracji i krytycznego spojrzenia.
Do uczestnictwa w nowym semestrze Akademii Dydaktycznej pragniemy serdecznie zaprosić przede wszystkim nauczycieli plastyki, ale i polonistów czy historyków, aby wspólnie zastanowić się nad sposobami odczytywania dziedzictwa ikonografii średniowiecznej, „klasycznego” malarstwa, fotografii czy sztuki współczesnej z perspektywy przestrzeni ekspozycji oraz obowiązującej obecnie podstawy programowej. Chcemy też pokazać, że edukacja wizualna zarówno w procesie dydaktycznym formalnym (jak i uzupełniającym – muzealnym) ma stanowić raczej podstawę do ćwiczenie pewnych umiejętności czy doświadczeń, niż samego zdobywania wiedzy. Mamy nadzieję, że ta swoista wizualna gramatyka stanowić będzie przestrzeń interdyscyplinarnej inspiracji i krytycznego spojrzenia.
Najważniejsze informacje
- Zajęcia odbywają się na platformie Zoom
- Udział w zajęciach jest bezpłatny
- Liczba miejsc jest ograniczona – decyduje kolejność zgłoszeń
- Zapisy przez formularz dostępny na stronie muzeum, na miesiąc przed planowanym webinarium
- Zainteresowane osoby otrzymują kod dostępu do spotkania – po potwierdzeniu udziału w przynajmniej trzech zajęciach
- Dział Edukacji wydaje certyfikaty uczestnictwa
- Rezerwacje: Centrum Obsługi Zwiedzających, Rynek Główny 35, e-mail: info@muzeumkrakowa.pl lub telefonicznie: 12/426 50 60
- W razie pytań lub wątpliwości zachęcamy do kontaktu z Działem Edukacji, e-mail: edukacja@muzeumkrakowa.pl
- Dodatkowe informacje znajdują się na stronie https://muzeumkrakowa.pl/nauczyciele