Kierunek: dziedzictwo. Dziedzictwo kulturowe miasta w dydaktyce akademickiej i muzealnej - sympozjum
Termin: 18 listopada (wtorek) 2025, godz. 9.00–16.00
Miejsce: Muzeum Krakowa, Pałac Krzysztofory, Rynek Gł. 35, sala Miedziana (I piętro)

ZAŁOŻENIA OGÓLNE CYKLU
Sympozjum jest kolejną odsłoną cyklu spotkań zapoczątkowanych w roku 2023. Realizowane jest przez Muzeum Krakowa (MK) we współpracy z Uniwersytetem Komisji Edukacji Narodowej (UKEN) na podstawie wiążącej obie strony umowy o współpracy. Sympozjum jest też forum do dyskusji i kształtowania kierunku przyszłych działań oraz prezentacji efektów zrealizowanych przedsięwzięć na styku środowiska muzealnego i uniwersyteckiego. Jest też przestrzenią aktywności Centrum Badań Muzeologicznych, działającym przy UKEN.
Charakterystycznym rysem cyklu konferencji jest dyskusja nad wielowymiarowością edukacji realizowanej w muzeach, przez muzea i z ich inicjatywy we współpracy i przy wsparciu środowisk akademickich kształcących przyszłe kadry muzealne.
Jednym ze stałych elementów spotkań jest wręczanie certyfikatów przewodnickich studentom, którzy w poprzednim roku akademickim ukończyli kurs Ekspozycje muzealne Muzeum Krakowa realizowany na UKEN.
Trzecia edycja seminarium będzie adresowana dla muzealników, studentów, nauczycieli akademickich, badaczy, edukatorów kulturowych oraz mieszkańców zainteresowanych tematyką dziedzictwa, przestrzeni miejskiej i innowacyjnymi metodami nauczania. Jej celem będzie przede wszystkim wymiana doświadczeń praktycznych i teoretycznych oraz wspólna refleksja nad tym, jak wiedza o niematerialnym dziedzictwie – zwyczajach, języku, pamięci lokalnej, praktykach społecznych – może być skutecznie przekazywana w środowiskach akademickich i muzealnych.
Charakterystycznym rysem cyklu konferencji jest dyskusja nad wielowymiarowością edukacji realizowanej w muzeach, przez muzea i z ich inicjatywy we współpracy i przy wsparciu środowisk akademickich kształcących przyszłe kadry muzealne.
Jednym ze stałych elementów spotkań jest wręczanie certyfikatów przewodnickich studentom, którzy w poprzednim roku akademickim ukończyli kurs Ekspozycje muzealne Muzeum Krakowa realizowany na UKEN.
Trzecia edycja seminarium będzie adresowana dla muzealników, studentów, nauczycieli akademickich, badaczy, edukatorów kulturowych oraz mieszkańców zainteresowanych tematyką dziedzictwa, przestrzeni miejskiej i innowacyjnymi metodami nauczania. Jej celem będzie przede wszystkim wymiana doświadczeń praktycznych i teoretycznych oraz wspólna refleksja nad tym, jak wiedza o niematerialnym dziedzictwie – zwyczajach, języku, pamięci lokalnej, praktykach społecznych – może być skutecznie przekazywana w środowiskach akademickich i muzealnych.
Program sympozjum
Godz. 9.00–9.45
Rozpoczęcie sympozjum i uroczyste wręczenie certyfikatów przewodnickich studentom
Wystąpienia:
prof. dr hab. Piotr Borek, Rektor UKEN
dr hab. prof. UKEN Konrad Meus, Dyrektor Instytutu Historii i Archiwistyki UKEN
dr Michał Niezabitowski, Dyrektor MK
godz. 9.45-11.15
Panel ekspercki
Moderowanie: dr Mirosław Płonka
Trójkąt dziedzictwa - pomiędzy miastem, muzeum i akademią
Panel otwierający poświęcony jest refleksji nad współczesnym wymiarem edukacji o dziedzictwie kulturowym – z perspektywy instytucji kultury i uczelni. Paneliści podzielą się swoimi doświadczeniami z prowadzonych projektów dydaktycznych czy edukacyjnych, wskazując na najważniejsze wyzwania i kierunki rozwoju edukacji heritologicznej, łączącej wiedzę teoretyczną z praktyką, uwzględniając zarówno aspekty historyczne, społeczne, jak i tożsamościowe. Będą się starali pokazać, że dziedzictwo nie jest tylko elementem ochrony, ale także przestrzenią dialogu, negocjacji znaczeń i budowania relacji między przeszłością a teraźniejszością.
1. dr Michał Niezabitowski, Dyrektor Muzeum Krakowa, Uniwersytet UKEN, Miasto muzeum
2. dr hab. Katarzyna Smyk prof. UMCS Lublin, Dziedzictwo materialne w nauczaniu akademickim
3. dr Michał Wiśniewski - MCK, Akademia Dziedzictwa jako przestrzeń edukacji
Dyskusja
Przerwa kawowa
godz. 11.45-13.15
Panel uniwersytecko-muzealny
Moderowanie: dr Monika Widzicka
Miasto jako aula – w trakcie panelu z udziałem akademików reprezentujących UKEN, jak i specjalistów zajmujących się upowszechnianiem wiedzy o dziedzictwie kulturowym, będziemy poszukiwać odpowiedzi na pytanie jak przestrzeń Krakowa może być wykorzystywana jako otwarte laboratorium wiedzy o dziedzictwie w naukach humanistycznych, społecznych i turystyce kulturowej. Paneliści podejmą ponadto refleksję nad tym, jak miejska przestrzeń historycznego miasta może pełnić rolę żywej auli, laboratorium kulturowego i platformy współpracy pomiędzy instytucjami kultury a światem nauki.
1. dr Kamila Ziółkowska-Weiss prof. UKEN, Miasto jako sala wykładowa: dydaktyka turystyki kulturowej w przestrzeni Krakowa
2. dr Mirosław Płonka - UKEN, Dziedzictwo materialne mieszczan krakowskich z XVII i XVIII w. we współczesnej edukacji.
3. dr Sebastian Wacięga - MIK, Kraków jako laboratorium wiedzy i uczenia się - spojrzenie metodyczne
4. dr Andrzej Szoka – Centrum Interpretacji Niematerialnego Dziedzictwa Krakowa Muzeum Krakowa i jego rola edukacyjna
Dyskusja
Przerwa obiadowa
godz. 13.45-15.45
Panel studencki
Moderowanie: dr Michał Grabowski
Mosty dziedzictwa – uniwersytet w ruchu – Trzeci panel, zgodnie z tradycją, odda głos studentom, co dodatkowo podkreśli ideę dialogu międzypokoleniowego. W kontekście edukacji o dziedzictwie kulturowym – zarówno materialnym, jak i niematerialnym – przekraczanie „mostów” oznacza zmianę perspektywy oraz przełamywanie barier między wiedzą teoretyczną a praktyką społeczną, między badaniami naukowymi a działaniem, między instytucją a żywą tkanką miejską.
Panel stanie się przestrzenią refleksji studentów i młodych badaczy nad formami edukacji w przestrzeni miejskiej. Jego celem będzie próba poszukiwania odpowiedzi na poniższe pytanie jak postmilenijne pokolenia interpretują dziedzictwo miejskie – i czy robią to inaczej niż eksperci? Jaka jest rola mentorów, wykładowców i instytucji w procesie edukacji heritologicznej?
1. Szymon Gniady, Biznesowe Wykorzystanie Dziedzictwa Kulturowego, IHiA UKEN, Heritologia w edukacji akademickiej i pracy zawodowej. Szanse, perspektywy, zagrożenia
2. Aleksandra Jurzak, Biznesowe Wykorzystanie Dziedzictwa Kulturowego, IHiA UKEN, Warstwy niematerialnego dziedzictwa Krakowa i sposoby ich odkrywania/interpretowania - perspektywa studentki/nie mieszkanki
3. Anna Skuba, Turystyka historyczna i muzealnictwo IHiA UKEN, Tradycja a młodzież: kiedy sprzeciw przeradza się w zrozumienie? Rola dydaktyki muzealnej dotyczącej dziedzictwa kulturowego.
4.Dawid Milaniak, Turystyka historyczna i muzealnictwo IHiA UKEN, Wpływ znajomości historii obiektu na jego postrzeganie, interpretację i narrację - perspektywa studenta spoza Krakowa.
Dyskusja
Zakończenie sympozjum
Rozpoczęcie sympozjum i uroczyste wręczenie certyfikatów przewodnickich studentom
Wystąpienia:
prof. dr hab. Piotr Borek, Rektor UKEN
dr hab. prof. UKEN Konrad Meus, Dyrektor Instytutu Historii i Archiwistyki UKEN
dr Michał Niezabitowski, Dyrektor MK
godz. 9.45-11.15
Panel ekspercki
Moderowanie: dr Mirosław Płonka
Trójkąt dziedzictwa - pomiędzy miastem, muzeum i akademią
Panel otwierający poświęcony jest refleksji nad współczesnym wymiarem edukacji o dziedzictwie kulturowym – z perspektywy instytucji kultury i uczelni. Paneliści podzielą się swoimi doświadczeniami z prowadzonych projektów dydaktycznych czy edukacyjnych, wskazując na najważniejsze wyzwania i kierunki rozwoju edukacji heritologicznej, łączącej wiedzę teoretyczną z praktyką, uwzględniając zarówno aspekty historyczne, społeczne, jak i tożsamościowe. Będą się starali pokazać, że dziedzictwo nie jest tylko elementem ochrony, ale także przestrzenią dialogu, negocjacji znaczeń i budowania relacji między przeszłością a teraźniejszością.
1. dr Michał Niezabitowski, Dyrektor Muzeum Krakowa, Uniwersytet UKEN, Miasto muzeum
2. dr hab. Katarzyna Smyk prof. UMCS Lublin, Dziedzictwo materialne w nauczaniu akademickim
3. dr Michał Wiśniewski - MCK, Akademia Dziedzictwa jako przestrzeń edukacji
Dyskusja
Przerwa kawowa
godz. 11.45-13.15
Panel uniwersytecko-muzealny
Moderowanie: dr Monika Widzicka
Miasto jako aula – w trakcie panelu z udziałem akademików reprezentujących UKEN, jak i specjalistów zajmujących się upowszechnianiem wiedzy o dziedzictwie kulturowym, będziemy poszukiwać odpowiedzi na pytanie jak przestrzeń Krakowa może być wykorzystywana jako otwarte laboratorium wiedzy o dziedzictwie w naukach humanistycznych, społecznych i turystyce kulturowej. Paneliści podejmą ponadto refleksję nad tym, jak miejska przestrzeń historycznego miasta może pełnić rolę żywej auli, laboratorium kulturowego i platformy współpracy pomiędzy instytucjami kultury a światem nauki.
1. dr Kamila Ziółkowska-Weiss prof. UKEN, Miasto jako sala wykładowa: dydaktyka turystyki kulturowej w przestrzeni Krakowa
2. dr Mirosław Płonka - UKEN, Dziedzictwo materialne mieszczan krakowskich z XVII i XVIII w. we współczesnej edukacji.
3. dr Sebastian Wacięga - MIK, Kraków jako laboratorium wiedzy i uczenia się - spojrzenie metodyczne
4. dr Andrzej Szoka – Centrum Interpretacji Niematerialnego Dziedzictwa Krakowa Muzeum Krakowa i jego rola edukacyjna
Dyskusja
Przerwa obiadowa
godz. 13.45-15.45
Panel studencki
Moderowanie: dr Michał Grabowski
Mosty dziedzictwa – uniwersytet w ruchu – Trzeci panel, zgodnie z tradycją, odda głos studentom, co dodatkowo podkreśli ideę dialogu międzypokoleniowego. W kontekście edukacji o dziedzictwie kulturowym – zarówno materialnym, jak i niematerialnym – przekraczanie „mostów” oznacza zmianę perspektywy oraz przełamywanie barier między wiedzą teoretyczną a praktyką społeczną, między badaniami naukowymi a działaniem, między instytucją a żywą tkanką miejską.
Panel stanie się przestrzenią refleksji studentów i młodych badaczy nad formami edukacji w przestrzeni miejskiej. Jego celem będzie próba poszukiwania odpowiedzi na poniższe pytanie jak postmilenijne pokolenia interpretują dziedzictwo miejskie – i czy robią to inaczej niż eksperci? Jaka jest rola mentorów, wykładowców i instytucji w procesie edukacji heritologicznej?
1. Szymon Gniady, Biznesowe Wykorzystanie Dziedzictwa Kulturowego, IHiA UKEN, Heritologia w edukacji akademickiej i pracy zawodowej. Szanse, perspektywy, zagrożenia
2. Aleksandra Jurzak, Biznesowe Wykorzystanie Dziedzictwa Kulturowego, IHiA UKEN, Warstwy niematerialnego dziedzictwa Krakowa i sposoby ich odkrywania/interpretowania - perspektywa studentki/nie mieszkanki
3. Anna Skuba, Turystyka historyczna i muzealnictwo IHiA UKEN, Tradycja a młodzież: kiedy sprzeciw przeradza się w zrozumienie? Rola dydaktyki muzealnej dotyczącej dziedzictwa kulturowego.
4.Dawid Milaniak, Turystyka historyczna i muzealnictwo IHiA UKEN, Wpływ znajomości historii obiektu na jego postrzeganie, interpretację i narrację - perspektywa studenta spoza Krakowa.
Dyskusja
Zakończenie sympozjum