Marian Sigmund. Twórca/profesor
15.11.2025
- 30.11.2025

Kurator wystawy
Prof. ASP Łukasz Sarnat, dr Anna Dettloff, Magdalena Smaga
Wystawa została zorganizowana z okazji 75. rocznicy powstania Wydziału Architektury Wnętrz na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Na ekspozycji zaprezentowany zostanie dorobek projektowy profesora Mariana Sigmunda oraz wkład w rozwój wydziału. Pokazane zostaną zarówno klasyczne meble, które zapisały się w kanonie polskiego dizajnu jak i projekty jego studentów oraz współpracowników.
Wystawa „Marian Sigmund. Twórca/Profesor” przedstawia dwa wątki w twórczości artysty – pedagogiczny i projektowy. Był twórcą działającym w dziedzinie architektury wnętrz i meblarstwa, a równocześnie wybitnym pedagogiem i wychowawcą kilku pokoleń młodych artystów i projektantów. Profesora Sigmunda można zaliczyć do grona klasyków. W mury krakowskiej Uczelni wniósł dojrzałość twórczą i wielkie doświadczenie osobiste, a kolejnym pokoleniom przekazał tradycję oryginalnego polskiego art déco oraz szacunek do materiału i dobrego rzemiosła oraz zafascynowanie nowymi technologiami w dziedzinie meblarstwa. Jego twórczość była wyrazem uwielbienia dla drewna – materiału, który można uznać za część polskiego genotypu kulturowego. Miał szerokie zainteresowania, które obejmowały nie tylko architekturę wnętrz, ale także malarstwo i teatr, jednak epicentrum jego twórczości zajmowały meble, a zwłaszcza krzesła.
Marian Sigmund przed wojną był związany z Warszawą i ze Spółdzielnią "Ład". W czasie wojny brał udział w Powstaniu Warszawskim. Kilka lat spędził w obozach w Lamsdorf, Murnau i Lingen. Po wojnie, w 1947 roku, zamieszkał w Krakowie, współtworząc program i strukturę Wydziału Architektury Wnętrz, najpierw w ramach Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, a od 1950 roku – w Akademii Sztuk Pięknych, z którą był związany do emerytury (1973). Pełnił funkcję dziekana Wydziału w latach 1959-64 i zawsze z wielką determinacją zabiegał o jego rozwój, szczególną opieką i przyjaźnią otaczając uwielbiających go studentów.
Okres powojenny był dla Sigmunda czasem bardzo intensywnej pracy pedagogicznej, organizacyjnej, twórczej, licznych wystaw i konkursów oraz realizacji prestiżowych projektów. Jego wielką zasługą były realizacje wnętrz i mebli dla Nowej Huty, które tworzył jako kierownik pracowni architektury wnętrz Miatoprojektu. Ważne miejsce w jego powojennym dorobku zajmują także nowoczesne wnętrza wawelskie, do których zrealizował szereg projektów. Pod koniec lat 50. XX wieku (1957-1959) pracował w Fabryce Mebli Giętych w Jasienicy. Zaprojektował 40 typów krzeseł, w których łączył tradycję mebli thonetowskich z ładowską zasadą „dążności do doskonałości formy, surowca i wykonania”, jednocześnie nadając im rys nowoczesności. Efektem jego pracy w Fabryce jest ikona polskiego dizajnu – krzesło A 587. Krzesło to oraz inne realizacje z Jasienicy były częścią wyposażenia Szpitala Pediatrycznego w Prokocimiu. Fabryka Paged w Jasienicy z okazji 100 rocznicy urodzin Mistrza wprowadziła do swojej oferty krzesło SIG 1 realizując nowoczesną wersję tego historycznego mebla.
Na wystawie prezentowane będą wybrane krzesła i stoły z Nowej Huty, Wawelu, krzesła z kolekcji prywatnych oraz materiał ikonograficzny: zdjęcia, projekty, itp. Jest to próba wydzielenia najważniejszych etapów w twórczości artysty. Ponadto na wystawie pojawi się wątek malarski, rozwijany ze szczególną pasją w czasie pobytu Profesora na emeryturze. Na wielu obrazach Sigmunda pojawiają się realizowane wcześniej meble. Nieustanna potrzeba twórczości i artystycznego działania była częścią jego bogatej osobowości, elementem niezbędnym do życia.
Marian Sigmund zmarł w 1993 roku. Był nieoceniony w tworzeniu podstaw programowych powojennego Wydziału Architektury Wnętrz w Krakowie oraz kreowaniu stylu polskiego wnętrza i mebla zarówno w okresie dwudziestolecia, jak i w trudnym okresie powojennej rzeczywistości.
Marian Sigmund przed wojną był związany z Warszawą i ze Spółdzielnią "Ład". W czasie wojny brał udział w Powstaniu Warszawskim. Kilka lat spędził w obozach w Lamsdorf, Murnau i Lingen. Po wojnie, w 1947 roku, zamieszkał w Krakowie, współtworząc program i strukturę Wydziału Architektury Wnętrz, najpierw w ramach Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, a od 1950 roku – w Akademii Sztuk Pięknych, z którą był związany do emerytury (1973). Pełnił funkcję dziekana Wydziału w latach 1959-64 i zawsze z wielką determinacją zabiegał o jego rozwój, szczególną opieką i przyjaźnią otaczając uwielbiających go studentów.
Okres powojenny był dla Sigmunda czasem bardzo intensywnej pracy pedagogicznej, organizacyjnej, twórczej, licznych wystaw i konkursów oraz realizacji prestiżowych projektów. Jego wielką zasługą były realizacje wnętrz i mebli dla Nowej Huty, które tworzył jako kierownik pracowni architektury wnętrz Miatoprojektu. Ważne miejsce w jego powojennym dorobku zajmują także nowoczesne wnętrza wawelskie, do których zrealizował szereg projektów. Pod koniec lat 50. XX wieku (1957-1959) pracował w Fabryce Mebli Giętych w Jasienicy. Zaprojektował 40 typów krzeseł, w których łączył tradycję mebli thonetowskich z ładowską zasadą „dążności do doskonałości formy, surowca i wykonania”, jednocześnie nadając im rys nowoczesności. Efektem jego pracy w Fabryce jest ikona polskiego dizajnu – krzesło A 587. Krzesło to oraz inne realizacje z Jasienicy były częścią wyposażenia Szpitala Pediatrycznego w Prokocimiu. Fabryka Paged w Jasienicy z okazji 100 rocznicy urodzin Mistrza wprowadziła do swojej oferty krzesło SIG 1 realizując nowoczesną wersję tego historycznego mebla.
Na wystawie prezentowane będą wybrane krzesła i stoły z Nowej Huty, Wawelu, krzesła z kolekcji prywatnych oraz materiał ikonograficzny: zdjęcia, projekty, itp. Jest to próba wydzielenia najważniejszych etapów w twórczości artysty. Ponadto na wystawie pojawi się wątek malarski, rozwijany ze szczególną pasją w czasie pobytu Profesora na emeryturze. Na wielu obrazach Sigmunda pojawiają się realizowane wcześniej meble. Nieustanna potrzeba twórczości i artystycznego działania była częścią jego bogatej osobowości, elementem niezbędnym do życia.
Marian Sigmund zmarł w 1993 roku. Był nieoceniony w tworzeniu podstaw programowych powojennego Wydziału Architektury Wnętrz w Krakowie oraz kreowaniu stylu polskiego wnętrza i mebla zarówno w okresie dwudziestolecia, jak i w trudnym okresie powojennej rzeczywistości.
Ważne informacje:
Wystawa sfinansowana ze środków Funduszu Badawczego WAW ASP im. J. Matejki w Krakowie.
- Możliwość zwiedzania w dniach: środa - niedziela w godzinach od 12:00 -18:00
(ostatnie wejście na pół godziny przed zamknięciem wystawy) - Wstęp bezpłatny
Wystawa sfinansowana ze środków Funduszu Badawczego WAW ASP im. J. Matejki w Krakowie.

Kurator wystawy
Prof. ASP Łukasz Sarnat, dr Anna Dettloff, Magdalena Smaga
