Bilety onlineMuzeum dostępne
Szanowni Państwo, w dniu 10 listopada administracja Muzeum będzie nieczynna, zaś 11 listopada wszystkie oddziały Muzeum Krakowa pozostaną zamknięte.
Ustawienia prywatności
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniższej stronie.
Polityka prywatności
*Z wyjątkiem niezbędnych

Sieć Wandy

Kurator wystawy
Agata Kokoryn
Co by się stało, gdyby bohaterki krakowskich legend – Wanda, Esterka czy Nawojka – wyrwały się ze swoich opowieści i zaczęły tworzyć nowe, alternatywne historie? Wanda, skacząc do Wisły, przekształca się w istotę wodną, która nie godzi się na dalsze niszczenie rzek. Jako strażniczka i duch Wisły, tka sieci – nie tylko te materialne, ale i narracyjne, łączące przeszłość z teraźniejszością i snując wizje przyszłości.

Wystawa "Sieć Wandy" to przestrzeń eksperymentowania z legendami, ich udziwniania i reinterpretacji. Zastanawiania się nad wpływem opowieści na nasze życie – zarówno w wymiarze historycznym, jak i osobistym. Punktem wyjścia jest refleksja nad mechanizmami budowania historii, w tym naszych własnych biografii oraz nad związkiem pomiędzy dziedzictwem legend a naszą codziennością. W naszej interpretacji Wanda nie jest tragiczną ofiarą, lecz istotą wodną – rusałką powracającą do swojego naturalnego środowiska. Jej skok do Wisły staje się aktem wyzwolenia, odrzuceniem patriarchalnych norm i wyborem wolności. Wanda jako strażniczka Wisły staje się symbolem odrodzenia, siły natury oraz harmonii z otoczeniem. Rzeka i woda są równorzędnymi bohaterkami wystawy – stawiają pytania o nasze relacje z naturą, krajobrazem i dziedzictwem środowiskowym. Sieć, którą tka Wanda, jest zarówno materialnym obiektem, jak i metaforą wspólnoty, współpracy i solidarności. Splata ona inne bohaterki wystawy: Esterkę - strażniczkę różnorodności i otwartości, Nawojkę - reprezentantkę naszego nieustannego poszukiwania wiedzy, Kucharkę z Krzysztoforów - pokazującą jak skarby mogą zmienić się w śmieci.

Instalacje artystyczne będą współtworzone przez osoby odwiedzające, zarówno w trakcie warsztatów, jak i podczas indywidualnego zwiedzania. Odbiorcy będą mogli dodać kawałek tkaniny, zapisać słowa, wyszyć symbol lub spleść materiał – tworząc wspólne dzieło, które symbolizuje pamięć, troskę i siłę wspólnoty połączonej mimo różnic wieku czy płci dzielących odwiedzających. Przestrzeń stanie się dynamicznym, otwartym dziełem – zgodnie z ideą Umberta Eco – która nieustannie się rozwija i zaprasza do współtworzenia. Instalacja będzie także gestem odpowiedzialności za środowisko - uwrażliwiające na kwestie ekologiczne i unaoczniające nierozerwalne relacje między człowiekiem a naturą.

14.03 o 18:00 zapraszamy na wernisaż podczas, którego odbędzie się performance Mo Tomaszewskiej

Kuratorka: Agata Kokoryn
Koordynatorka: Patrycja Chlebus–Grudzień
Konsultacja kuratorska: Marta Grabowska

Artystka: Mo Tomaszewska - Artystka wizualna, performerka, hydrofeministka. Absolwentka Wydziału Form Przemysłowych (MA 2018) i Wydziału Intermediów (MA 2022) Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Studiowała malarstwo i historię sztuki w School of Fine Art, History of Art and Cultural Studies, University of Leeds w Anglii (2014). Uczestniczka KEM School (2024). Absolwentka rocznego kursu teatru dokumentalnego Teatr na faktach w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego (2023–24). Jej twórczość koncentruje się na sztuce performance i artywizmie, podejmując tematy nierówności społecznych, praw człowieka i ekologii. Rzeka Biała w kolektywie Siostry Rzeki. W 2022 roku zrealizowała projekt Serce oddaję Rzece – samotny, miesięczny protest-performance kajakiem Wisłą do Bałtyku, będący wyrazem sprzeciwu wobec degradacji królowej polskich rzekCo by się stało, gdyby bohaterki krakowskich legend – Wanda, Esterka czy Nawojka – wyrwały się ze swoich opowieści i zaczęły tworzyć nowe, alternatywne historie? Wanda, skacząc do Wisły, przekształca się w istotę wodną, która nie godzi się na dalsze niszczenie rzek. Jako strażniczka i duch Wisły, tka sieci – nie tylko te materialne, ale i narracyjne, łączące przeszłość z teraźniejszością i snując wizje przyszłości.
Kurator wystawy
Agata Kokoryn

Powiązane oddziały