Bilety onlineMuzeum dostępneDofinansowano ze środków Unii Europejskiej
Muzeum Krakowa wprowadza w grudniu 2022 roku ograniczenia funkcjonowania wszystkich oddziałów - zobowiązanie takie nakłada na nas „ustawa o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej” z 29 września 2022 r. Więcej informacji w zakładce AKTUALNOŚCI.
Strona korzysta z ciasteczek!

Szopki w Pałacu Krzysztofory

Szopka krakowska na niebieskim tle
Zakup i rezerwacja biletów
Kurator wystawy
Małgorzata Niechaj

Wystawa zakończyła się z dniem 27.02.2022

79. Konkurs Szopek Krakowskich oraz pokonkursowa wystawa uzyskały honorowy patronat Polskiego Komitetu do spraw UNESCO.

Zakup biletów

Istnieje możliwość zakupu biletów wstępu na wystawę za pośrednictwem strony internetowej: http://bilety.muzeumkrakowa.pl/. W związku z trwającą epidemią oraz obowiązującym reżimem sanitarnym, na wystawie obowiązują limity zwiedzających.

Prosimy o rezerwację biletów indywidualnych oraz grupowych poprzez stronę internetową.
79. Konkurs Szopek Krakowskich oraz pokonkursowa wystawa wracają do Pałacu Krzysztofory!

Krakowski zwyczaj „chodzenia” z szopką po domach sięga XIX wieku. Jednak po I wojnie światowej zaczął powoli zanikać. By szopkarskie tradycje zachować dla następnych pokoleń, Jerzy Dobrzycki, kierujący magistrackim działem propagandy, w 1937 roku zorganizował pierwszy Konkurs Szopek Krakowskich. Po II wojnie światowej konkursy wznowiono, a ich organizacji podjęło się Muzeum Krakowa, kontynuujące tę tradycję do dziś. Celem konkursu jest zachowanie i rozwijanie szopkarskich tradycji Krakowa, których wykrystalizowany w ciągu kilkudziesięciu lat efekt – szopka krakowska – stał się światowym fenomenem o ustalonej międzynarodowej renomie i popularności. Konkurs ma wielkie znaczenie dla promocji i popularyzacji tego wyjątkowego wytworu tradycji niematerialnego dziedzictwa.

Szopka krakowska jest ewenementem na światową skalę. To smukła, wielopoziomowa, wieżowa, bogato zdobiona budowla, skonstruowana z lekkich, nietrwałych materiałów. Charakteryzuje się nagromadzeniem fantazyjnie przetworzonych i połączonych ze sobą zminiaturyzowanych elementów zabytkowej architektury Krakowa, w których scenerię przeniesiona została scena Bożego Narodzenia.

Co roku w pierwszy czwartek grudnia (w tym roku 2 grudnia 2021 r.) szopkarze przynoszą swoje prace na Rynek Główny i ustawiają je na stopniach pomnika Adama Mickiewicza, gdzie można je podziwiać od 10.00 do 12.00. Po hejnale krakowskim o godz. 12.00 wyrusza korowód szopek wokół Rynku prowadzony przez kapelę ludową z Bronowic, który prowadzi na scenę, gdzie następuje prezentacja szopek i szopkarzy. Następnie twórcy przenoszą swoje dzieła do Pałacu Krzysztofory, gdzie zostaną ocenione przez Jury, składające się m.in. z historyków, etnografów, historyków sztuki, architektów, plastyków.

Wyjątkowość zjawiska podkreśla wpisanie go w 2014 roku na Krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Ponadto od roku 2018 tradycja wykonywania szopek jest pierwszym wpisem z Polski na Liście reprezentatywnej niematerialnego dziedzictwa ludzkości UNESCO.

Ogłoszenie laureatów konkursu nastąpi 5 grudnia 2021 o godzinie 14.00 na Sali Miedzianej w Pałacu Krzysztofory.

Jak każe tradycja, szopki zostaną pokazane publiczności od 6 grudnia 2021 r. do 27 lutego 2022 r. na wystawie pokonkursowej, która w tym roku wraca po pięciu latach remontu do Pałacu Krzysztofory.

Godziny zwiedzania wystawy:

od wtorku do niedzieli od 9.00 do 18.00. Ostatnie wejście o godz. 17.30.
Szopka krakowska na niebieskim tle
Zakup i rezerwacja biletów
Kurator wystawy
Małgorzata Niechaj

Sponsorzy i partnerzy wystawy

79. Konkurs Szopek Krakowskich oraz pokonkursowa wystawa uzyskały honorowy patronat Polskiego Komitetu do spraw UNESCO.

Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Partner Główny wystawy: Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie.

Sponsorzy i partnerzy wystawy: ARTIM Sp. z o.o., IMAGO CENTRUM SZTUKI LUDOWEJ Sp. z o.o., Totalizator Sportowy S.A. oddział w Krakowie, Kärcher Sp. z o.o., Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Sp. z o.o. w Krakowie, Wodociągi Miasta Krakowa S.A., Bright Junior Media – marka Czuczu
Niebiesko - czerwone logo firmy Artim Kraków.Logo Bright Junior Media – marka Czuczu

Audiodeskrypcja nagrodzonych szopek

Powiązane oddziały

Powiązane aktualności