Bilety onlineDeklaracja dostepnościENDofinansowano ze środków Unii Europejskiej
W najbliższy poniedziałek, 17 stycznia nie będzie dostępu do Pałacu Krzysztofory od strony Rynku Głównego. Proszę o korzystanie w tym dniu z bramy od ulicy Szczepańskiej.
Strona korzysta z ciasteczek!

SZKOŁY PODSTAWOWE — KL. I-III

Pałac Krzysztofory

Legendy krakowskie
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 90 minut
Warsztaty pozwalają dzieciom poznać bogaty świat legend i zwyczajów krakowskich, które razem tworzą magiczny obraz miasta. Dzieci w aktywny i twórczy sposób uczestniczą w warsztatach poprzez wykonywanie prac plastycznych oraz udział w scenkach teatralnych. Uwaga: podczas zajęć omawiane są trzy, wskazane przez nauczyciela legendy. Można wybrać spośród następujących: o smoku wawelskim, o Wandzie, o hejnaliście z wieży kościoła Mariackiego, o Lajkoniku, o zaczarowanych gołębiach z krakowskiego rynku, o skarbach krzysztoforskich oraz o panu Twardowskim.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja polonistyczna (I.1.1, I.1.4, I.2.1, I.5.1, 3.3); edukacja społeczna (III.1.1, III.1.7, III.2.1, III.2.2, III.2.5); edukacja plastyczna (V.2.1, V.2.2, V.2.3, V.2.6, V.2.8, V.3.3)



Abecadło niepodległości
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 90 minut
Warsztaty przybliżające dzieciom podstawowe zagadnienia z zakresu edukacji patriotycznej. Uczestnicy zdobywają wiedzę na temat symboli narodowych – polskiego hymnu, flagi oraz godła. Zapoznają się z wybranymi eksponatami ze zbiorów Muzeum Krakowa nawiązującymi do tematu spotkania. Ponadto dowiadują się, jakie znaczenie ma niepodległość i co to znaczy być patriotą. W części warsztatowej dzieci wykonują kokardy narodowe (kotyliony) będące jednym z narodowych symboli Polaków.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja polonistyczna (1.4); edukacja plastyczna (2.1, 2.3);



Zwykłe niezwykłe widoki Krakowa, czyli jak wyglądał dawny Kraków
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 90 minut
Warsztaty wizualne – polegające na porównywaniu widoków dawnego i współczesnego Krakowa – mają na celu ukazanie dzieciom zmienność rzeczywistości. Podczas zajęć uczestnicy poznają najstarszą panoramę Krakowa z Kroniki Świata Hartmana Schedla i na jej podstawie dokonują porównań z późniejszymi widokami miasta. Poznają przy tym najważniejsze miejskie budowle, zarówno te istniejące, jak i te, których już nie ma oraz topografię dawnej aglomeracji krakowskiej.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja społeczna (III.1.1, III.1.7, III.2.1); edukacja plastyczna (V.1.1.a, 1.2, V.3.1)

Rynek Podziemny

Pogromcy legend, czyli różnica między bujdą a historią. Weryfikacja elementów historycznych w krakowskich legendach
Lekcja interaktywna
Czas trwania: 60–75 minut
Na zajęciach dzieci poznają trzy krakowskie legendy: o księciu Kraku, o hejnale granym z wieży kościoła Mariackiego i o dwóch braciach. Spotkają się ze smokiem wawelskim, odwiedzą osadę przed najazdem tatarskim i usłyszą pierwszą krakowską opowieść kryminalną. Niczym detektywi postarają się odszukać we wszystkich opowieściach „ziarnka prawdy”. Efekty poszukiwań mogą okazać się zaskakujące!
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja społeczna (III.1.1, III.1.3, III.1.7); edukacja plastyczna (V.1.1.A, V.1.1.B, V.2.1, V.2.6)


Kupieckim szlakiem na Rynek Krakowski. Handel w wiekach średnich
Spacer edukacyjny
Czas trwania: 60 minut
Uwaga: zajęcia odbywają się w przestrzeni miasta.
Reprezentacyjnym traktem – który wiedzie na Wawel, a zwany jest Drogą Królewską – uczestnicy wyruszą spod Barbakanu i przez ulicę Floriańską przejdą na Rynek Główny. Poznają wyzwania, przed jakimi stawali kupcy zmierzający do miasta, by sprzedać swój towar. Dowiedzą się, z jakich przywilejów mogli korzystać, a jakich praw musieli przestrzegać. Zapoznają się również z różnorodnymi funkcjami Rynku Głównego i podejdą pod najważniejsze budowle średniowiecznego miasta: kościół Mariacki, Wieżę Ratuszową i Sukiennice.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja polonistyczna (1.1.); edukacja społeczna (1.1)



Co się kryje pod Rynkiem? Tajemnice archeologii
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 75–90 minut
Kim jest i jak pracuje archeolog? Czy pędzelek jest mu potrzebny do malowania? W czasie zajęć dzieci będą miały okazję odkryć tajemnice skrywane pod powierzchnią Rynku Głównego i wiele dowiedzieć się o historii Krakowa i jego mieszkańców. Na zakończenie spróbują rozwiązać specjalne archeologiczne zadanie.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I-III): poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.1, IV.10, IV.11). Edukacja społeczna (III.1.1; III.2.1)



W warsztacie mistrza. Opowieść o krakowskich rzemieślnikach
Lekcja interaktywna w warsztacie mistrza
Czas trwania: 90 minut
Co to jest majstersztyk? Kim byli iglarze, a czym zajmowali się paśnicy? Zapraszamy na zajęcia poświęcone dawnym rzemiosłom i rzemieślnikom. W czasie lekcji przeniesiemy się do barwnego i gwarnego średniowiecznego Krakowa, aby przyjrzeć się życiu i pracy dawnych rękodzielników. Uczestnicy poznają dawne zawody, z których część już nie istnieje, zgłębią tajniki produkcji, a na koniec będą mogli wcielić się w jednego z rzemieślników i zaprojektować dla siebie… Ale to zdradzimy już podczas zajęć. 
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I-III): społeczny obszar rozowju dziecka (III.1); poznawczy obszar rozwoju dziecka (IV.10, IV.11)


Celestat

Od lokacji do fortyfikacji, czyli jak w Krakowie mury budowano
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 90 minut
Uczestnicy poznają krótką historię lokacji Krakowa, która zapoczątkowała proces budowy miejskich fortyfikacji, a także funkcję i lokalizację najważniejszych średniowiecznych budowli. Następnie wcielają się w rolę budowniczych i na podstawie historycznych ilustracji wznoszą z kloców średniowieczne miasto na wielkoformatowej mapie Krakowa.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I-III): edukacja społeczna (III.1.1, III.1.7, III.2.1, III.2.2, III.2.5); edukacja plastyczna (V.1.1.a, V.1.1.b, V.2.6)



W cieniu wież obronnych, czyli jak dawniej wojowano
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 90 minut
Na zajęciach uczestnicy poznają dawne sposoby zdobywania i obrony murów oraz uzbrojenie – zarówno atakujących, jak i obrońców – w tym repliki: mieczy, kuszy oraz machin oblężniczych, na czele z katapultą. W części praktycznej dzieci budują własną twierdzę obronną lub przygotowują kartonowy model zbroi.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja społeczna (III.1.1, III.1.7, III.2.1, III.2.2, III.2.5); edukacja plastyczna (V.1.1.a, V.1.1.b, V.2.6)

Muzeum Nowej Huty

Opowieści z Nowej Huty
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 60–75 minut (do uzgodnienia)
Tereny dzisiejszej Nowej Huty zamieszkiwane były przez ludzi od niepamiętnych czasów. Przez stulecia pojawiło się wiele legend nawiązujących do postaci i zdarzeń znanych z historii tych miejsc. Opowieści o legendarnej Wandzie i usypanym dla niej kopcu, o czarownicy z Mistrzejowic czy krzesławickim koniu wprowadzą nas w tajemniczy klimat dawnych wieków. Uczestnicy zajęć nie tylko poznają te legendy, ale także wykonają zadania plastyczne związane z ich bohaterami.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja społeczna (III.1.1, III.1.3, III.1.7); edukacja plastyczna (V.1.1.A, V.1.1.B, V.2.1, V.2.6)


Zbuduj z nami Nową Hutę
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 60–75 minut (do uzgodnienia)
Uczestnicy zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi architektury Nowej Huty, a następnie wykonują makietę własnego miasta z wykorzystaniem wskazówek prowadzącego, wiedzy zdobytej na początku spotkania oraz materiałów przygotowanych przez muzeum. Aby wykonać zadanie, należy podejmować odpowiednie decyzje i współpracować ze sobą, dzieląc się obowiązkami.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja społeczna (III.1.1, III.1.3, III.1.7); edukacja plastyczna (V.1.1.A, V.1.1.B, V.2.1, V.2.6); edukacja techniczna (VI.1.1, VI.1.2, VI.1.3, VI.1.4)



W malowanej skrzyni
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 60–75 minut (do uzgodnienia)
Sztuka ludowa cieszy się coraz większym zainteresowaniem, zaś wywodzące się z niej motywy pojawiają się nie tylko na ubraniach, gadżetach i innych przedmiotach codziennego użytku, lecz nawet na fasadach domów. Warsztaty mają na celu przybliżyć dzieciom zarówno dzieje wsi, na terenie których powstała obecna dzielnica Nowa Huta, jak i zaznajomić ich z charakterystyczną dla tych obszarów kulturą ludową.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja społeczna (III.1.1, III.1.3, III.1.7); Edukacja plastyczna (V.1.1.A, V.1.1.B, V.2.1, V.2.6)



Objazd po dworach i pałacach Nowej Huty
Wycieczka objazdowa
Czas trwania: 180 minut
Uwaga: organizacja autobusu we własnym zakresie. Na życzenie zamawiających możliwa jest modyfikacja trasy (tematyki) i czasu trwania.
Gdzie znajduje się najstarszy nowohucki zabytek? Kto ufundował kościół w Ruszczy? Czy kopiec Wandy to jedyny nowohucki kopiec? Na te i wiele innych pytań odpowiemy podczas wycieczki autokarowej na trasie: Mogiła – Pleszów – Branice – Ruszcza – Wadów – Łuczanowice – Kościelniki. Zazwyczaj odwiedzamy 3–4 z wymienionych miejscowości.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna(kl. I–III): edukacja społeczna (III.1.1, III.1.3, III.1.7); edukacja plastyczna (V.1.1.A, V.1.1.B, V.2.1, V.2.6); edukacja techniczna (VI.1.1, VI.1.2, VI.1.3, VI.1.4)

Muzeum Podgórza

Z kopca tajemnic, ze skarbca podgórskich legend
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 90 minut
Podgórskie legendy to świat pełen fantazji, niesamowitych i często mrożących krew w żyłach opowieści i wydarzeń, których bohaterami są zarówno postacie historyczne, jak i legendarne. Warsztaty pozwolą uczestnikom przenieść się do krainy wyobraźni, gdzie można spotkać księcia Kraka i Smoka Wawelskiego, Pana Twardowskiego czy tajemniczą Zaklętą Księżniczkę. Podczas zajęć dzieci wcielą się w rolę badaczy przeszłości i spróbują odnaleźć ziarno prawdy kryjące się w dawnych opowieściach, odróżnić to, co zmyślone, od tego, co prawdziwe. A dzięki znajdującym się w sali warsztatowej „Alchemia miasta” mikroskopom dowiedzą się, jak trudna jest praca współczesnych naukowców poszukujących „ziarenek prawdy” w otaczającym nas świecie.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja polonistyczna (I.2.1); edukacja społeczna (III.1.1, III.1.7, III.2.1, III.2.5)



Operacja MIASTO
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 90 minut
Projektowanie miasta od podstaw to operacja godna najlepszych specjalistów. Jakie czynniki zadecydowały o założeniu Wolnego Królewskiego Miasta Podgórza? Kto odpowiadał za wytyczenie jego planów i czuwał nad prawidłowym przebiegiem procesu budowy? Kto sprawował władzę w mieście? Warsztaty będą próbą odpowiedzi na te i wiele innych pytań. W części praktycznej uczniowie wcielą się w rolę architektów i budowniczych – zaprojektują i wybudują własne miasto. Czy ich wizje będą podobne do Podgórza?
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja społeczna (III.1.1, III.1.7); edukacja plastyczna (V.2.1, V.2.2, V.2.4, V.2.6, V.3.1); edukacja techniczna (VI.2.2a, VI.2.2.b)



W podgórskiej fabryce
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 90 minut
Obok handlu, przemysł był jednym ze źródeł sukcesu XIX-wiecznego Podgórza. Rozwojowi miasta sprzyjała obecność zasobów naturalnych przydatnych w wytwarzaniu materiałów budowlanych i chemicznych. Podczas zajęć dzieci zapoznają się z najważniejszymi podgórskimi fabrykami, o których opowiada wystawa stała oraz ogólną historią przemysłu w Krakowie. Następnie uczestnicy wykonają kafle jako przykład tradycyjnego podgórskiego wyrobu, a także zaprojektują winiety dla dawnych podgórskich zakładów lub wymyślonych przez siebie firm.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja polonistyczna (I.1.1), edukacja społeczna (III.1.7, III.2.6), edukacja przyrodnicza (IV.2.1, IV.3.1), edukacja plastyczna (V.1.1, V.2.7, V.3.1), edukacja techniczna (VI.1.1,2,4)



Zagadkowe Podgórze
Spacer edukacyjny
Czas trwania: 90–120 minut
Stare Podgórze skrywa wiele sekretów, wciąż nierozwiązanych zagadek oraz tajemniczych miejsc. Na spacer wyruszymy z Muzeum Podgórza, przejdziemy przez Wzgórze Lasoty i dotrzemy aż do Rynku Podgórskiego. Po drodze będziemy rozwiązywać zagadki i rozkodowywać szyfry, dzięki którym poznamy miejsca związane zarówno z odległą historią samodzielnego miasta Podgórza (Stary Cmentarz Podgórski, zabytkowe kamienice wokół Rynku), jak i te, które tworzą współczesną, tętniącą życiem dzielnicę Krakowa (np. Tęczowe Schody).
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja polonistyczna (I.1.1), edukacja społeczna (III.1.7, III.2.5, III.2.6), edukacja przyrodnicza (IV.3.1), edukacja plastyczna (V.1.1, V.3.1).

Dom Zwierzyniecki

Krakowskie legendy i tradycje
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 90 minut
Dzieci poznają wybrane krakowskie legendy i tradycje, ze szczególnym uwzględnieniem tych wywodzących się ze Zwierzyńca – szopkę krakowską, Lajkonika i Emaus, które stały się symbolami Krakowa. Poprzez działania o charakterze interaktywnym i aktywizującym (np. pantomima, kalambury, puzzle czy „chiński list”) uczniowie poznają również zasady tworzenia się legend i odkrywają, jakie legendarne wątki kryją się w rodowodzie krakowskich obrzędów i zwyczajów.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja polonistyczna (I.2.1, I.2.3, I.2.5, 1.4); edukacja społeczna (III.1.1, III.1.7, III.2.1, III.2.2, III.2.5); edukacja plastyczna (V.2, V.3.1); etyka (XIII.1, XIII.2)



Dawne gry i zabawy z przedmieść Krakowa
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 90 minut
Podczas zajęć dzieci poznają dawne podwórkowe gry i zabawy z przedmieść Krakowa, w tym: serso, ciupy, cymbergaj czy zośka, a także zawsze popularne wyliczanki-rymowanki. Uczestnicy uczą się również, jak wykorzystywać zwykłe przedmioty do tworzenia własnych zabawek i rekwizytów do gier. Warsztaty mają formę wspólnych zabaw integrujących grupę.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja społeczna (III.1, III.11); edukacja plastyczna (V.1, V.2.6, V.3.1); etyka (XIII.1, XIII.2)



Szkoła dawniej i dziś
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 90–120 minut
W szkole naszych prapradziadków nie było komputerów, kolorowych podręczników, a nawet długopisów czy zeszytów w kratkę. Doskonale za to znane były liczydła, małe gliniane tabliczki, a także budząca postrach dyscyplina. W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się, do czego służyły te przedmioty oraz poznają zasady panujące w dawnej szkole. Stworzą również zeszyty opatrzone własnym inicjałem, ozdobione kolorowymi szlaczkami ćwiczącymi sprawność ręki, a do zapisków użyją starodawnych stalówek z obsadką i tuszu z kałamarza.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja polonistyczna (I.1, I.2, I.3, I.4.1); edukacja społeczna (III.1.1, III.1.7, III.2.1); edukacja plastyczna (V.I, V.2.1, V.2.2, V.3.1); edukacja techniczna (VI.1.2, VI.2, VI.3); etyka (XIII.1, XIII.2)



Przez łąkę do parku
Spacer edukacyjny
Czas trwania: ok. 120 minut
Uwaga: zajęcia przeprowadzane są w okresie wiosenno-letnim.
Błonia to nie tylko największa w Europie łąka w centrum miasta, ale także świadek wielu ważnych wydarzeń w dziejach Krakowa i Polski. Z kolei Park Jordana to pierwszy w kraju ogród zabaw stworzony specjalnie z myślą o dzieciach i młodzieży. Podczas spaceru przez zielone tereny Zwierzyńca uczestnicy nie tylko poznają historię obu tych miejsc, ale także wykonują zadania i wspólnie uczestniczą w grach zręcznościowych. Spacer rozpoczyna się w ogrodzie Domu Zwierzynieckiego, a kończy przy pomniku niedźwiedzia Wojtka w Parku Jordana.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja polonistyczna (I.1.1), edukacja społeczna (III.1.7, III.2.5, III.2.6)



Przez twierdzę na Kopiec
Spacer edukacyjny
Czas trwania: ok. 120 minut
Uwaga: zajęcia przeprowadzane są w okresie wiosenno-letnim.
Podczas spaceru, który rozpoczyna się w ogrodzie Domu Zwierzynieckiego, a kończy się u stóp Kopca Kościuszki, dzieci poznają najstarsze dzieje Zwierzyńca oraz związane z tym terenem legendy. Wspinając się na szczyt wzgórza Sikornik, na którym wznosi się Kopiec, poznają również historię i znaczenie tego miejsca, które w połowie XIX w. otoczono pierścieniem wojskowych fortyfikacji. Zdobytą wiedzę utrwalają poprzez wykonywanie wspólnych zadań oraz gier zręcznościowych.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja polonistyczna (I.1, I.4); edukacja społeczna (III.1.1, III.1.7, III.2.1); edukacja przyrodnicza (IV.1.1, IV.1.2, IV.3.1); edukacja plastyczna (V.3.1); edukacja techniczna (VI.1, VI.2, VI.3); etyka (XIII.1, XIII.2)




Wzdłuż Rudawy
Spacer edukacyjny
Czas trwania: ok. 120 minut
Uwaga: zajęcia przeprowadzane są w okresie wiosenno-letnim.
Aby wyruszyć na wycieczkę wzdłuż Rudawy – rzeki ważnej i dla Zwierzyńca, i całego Krakowa – uczestnicy muszą być uważni i spostrzegawczy. Spacer połączony zostanie bowiem z odkrywaniem tajemnic Zwierzyńca, a te kryją się niekiedy na wyciągnięcie ręki! Spotkanie rozpocznie się przy klasztorze Norbertanek, który, jak każdy wiekowy obiekt, skrywa wiele sekretów. Następnie uczestnicy udadzą się w górę rzeki, poznając inne niezwykłe miejsca i wypełniając zadania. Zajęcia sprawdzą między innymi zręczność, matematyczne zdolności i… zadatki na historyka. Nauka nad wodą jest naprawdę ciekawa!
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja polonistyczna (I.1, I.2, I.3, I.4); edukacja matematyczna (II.2.2, II.3.1, II.3.4, II.4.1); edukacja społeczna (III.1.7); edukacja przyrodnicza (IV.1.1, IV.1.2); edukacja plastyczna (V.1, V.3.1); edukacja techniczna (VI.1, VI.2, VI.3); etyka (XIII.1, XIII.2)

Kamienica Hipolitów

Wynalazki techniczne w dawnym domu
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 90 minut
Zajęcia poświęcone są wynalazkom technicznym, które na przestrzeni wieków pojawiały się w krakowskich domach, znacznie ułatwiając życie ich mieszkańców. Uczestnicy warsztatów muzealnych będą mogli zapoznać się m.in. ze sposobami ogrzewania dawnych domów, przyrządzania kawy i herbaty oraz mierzenia czasu (w Kamienicy Hipolitów znajduje się duża kolekcja zabytkowych zegarów). Dowiedzą się także w jaki sposób działały pierwsze telefony i który wynalazek to pradziadek plików mp3.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja społeczna (III.1.7, III.2.6); edukacja plastyczna (V.3.1)



W czterech kątach pradziadków
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 90 minut
Wizyta w dawnej kamienicy mieszczańskiej jest cennym źródłem wiedzy o życiu jej mieszkańców w XIX w. oraz we wcześniejszych epokach – w XVII i XVIII stuleciu. Dom mieszczański jest ilustracją dnia codziennego dawnych krakowian, miejscem ich pracy, życia rodzinnego i rozrywki. Zmieniające się wnętrza, rozmaite przedmioty w nich zgromadzone przybliżą uczestnikom warsztatów realia życia w dawnych epokach i pozwolą na ich porównanie z wyglądem obecnych mieszkań. Spotkaniu towarzyszą zajęcia plastyczne, podczas których każdy z uczestników wykona m.in. rysunek będący twórczą aranżacją jednego z pomieszczeń dawnego mieszkania.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja plastyczna (V.2.1, V.2.2, V.3.1); edukacja społeczna (III.1.7, III.2.6)




Moda na co dzień i od święta
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 90 minut
Podobnie jak współcześnie, także w przeszłości moda stanowiła ważny element codzienności. Okazją do pochwalenia się nową suknią, wachlarzem lub eleganckim frakiem i spinkami do mankietów były uroczyste kolacje i bale. Także dzień powszedni dawał sposobność do pokazania się na mieście w eleganckim kapeluszu, nowych rękawiczkach lub w dopiero co zakupionym meloniku. Spotkanie w Kamienicy Hipolitów będzie okazją do obejrzenia różnorodnych akcesoriów modowych z XIX i XX w., bez których nie mogli się obejść dawni mieszczanie. Uczestnicy dowiedzą się także jak radzono sobie z czyszczeniem ubrań, prasowaniem koronek i jaki los czekał zużyte elementy garderoby. W części praktycznej uczestnicy wykonają własne projekty ubiorów.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja społeczna (III.1.7); edukacja plastyczna (V.2.1, V.2.2, V.3.1)



Na niepogodę i przeciw humorom. O kawie, herbacie i czekoladzie w dawnym domu
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 90 minut
Obecność kawy, herbaty czy czekolady we współczesnym domu jest rzeczą oczywistą. Warto jednak pamiętać, że jeszcze sto lat temu produkty te, ze względu na cenę, były niekiedy niedostępnymi obiektami pożądania, bowiem pozwolić sobie na nie mogli tylko bogaci krakowianie. Samo sporządzanie kawy lub czekolady było swoistą domową ceremonią. Uczestnicy warsztatów zapoznają się z dawnymi sposobami oraz akcesoriami do przyrządzania i podawania kawy, herbaty i gorącej czekolady. Będą również mieli okazję poznać historię wybranych wyrobów cukierniczych, których produkcja związana jest z Krakowem. Warsztatom towarzyszą zajęcia plastyczne, podczas których będzie można wykonać własny projekt dekoracji na opakowanie czekolady lub plastelinowe pralinki i ciastka.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja społeczna (III.1.7); edukacja plastyczna (V.2.1, V.2.2, V.2.4, V.3.1)



Mieszkam modnie, czyli o stylowym domu w dawnych czasach
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 90 minut
Podobnie jak współcześnie, tak i w dawnych czasach chciano mieszkać modnie; otaczać się przedmiotami praktycznymi, ale i pięknymi zarazem. Podczas spotkania w wyjątkowych wnętrzach Kamienicy Hipolitów jego uczestnicy zostaną zabrani w podróż po epokach historycznych i zmieniających się wystrojach pomieszczeń. Dzięki bezpośredniemu kontaktowi z dziełami sztuki i przedmiotami codziennego użytku uczestnicy nauczą się rozróżniać rozmaite style i epoki. Warsztatom towarzyszyć będą zajęcia plastyczne z wykorzystaniem szablonów i wzorów dawnych mebli.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja społeczna (III.1.7); edukacja plastyczna (V.2.1, V.2.2, V.2.3, V.3.1)

Rydlówka

„Panie Rydel, niech Pan napisze coś ładnego…”
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 60–90 minut
Warsztaty dla dzieci na motywach Bajki o Kasi i Królewiczu oraz innych utworów autorstwa Lucjana Rydla. Zajęcia pozwolą uczestnikom przenieść się do kolorowej krainy wyobraźni pisarza, gdzie można spotkać rozmarzoną małą Kasię czy dzielnego Księcia. Po zapoznaniu się z utworami dzieci zostaną zaproszone do wcielenia się w rolę artysty: wymyślą dalsze losy bohaterów i ich nowe przygody, a następnie odegrają stworzony przez siebie scenariusz.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): I.1, I.3, I.4, II 2, II 3, II 6, III.2, III.5, III.9, IV.1, IV.2, IV.10, IV.11, IV.12, IV.12; edukacja polonistyczna (1.1, 1.2, 1.3, 1.5, 2.1, 2.6, 3.5); edukacja społeczna (1.1, 1.3, 1.10)

Dział Fotografii Krakowskiej

Akademia pana Pstryka, czyli z wizytą w dawnym zakładzie fotograficznym
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 90 minut
Miejsce: Pałac Krzysztofory
Spotkanie przybliży dzieciom funkcjonowanie XIX-wiecznego zakładu fotograficznego. Uczniowie poznają podstawy działania dawnej kamery atelierowej i przyswoją sobie takie pojęcia jak: negatyw, pozytyw czy retusz. Prowadzący opowie również, jakich rekwizytów i trików używali dawni mistrzowie, portretując swoich klientów. W części praktycznej uczestnicy będą mieli okazję wcielić się w pomocnika fotografa, malując ekran, retuszując stare zdjęcia i dobierając rekwizyty do portretów. Dodatkowym elementem będzie możliwość wykonania dzieciom pamiątkowych zdjęć w starym stylu.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja społeczna (III.2.2, III.2.6); edukacja plastyczna (V.2.1, V.2.2, V.3.1?); edukacja techniczna (VI.1.2)



Od kliszy do albumu, czyli jak mistrz Ignacy na Kraków patrzył
Warsztaty edukacyjne
Czas trwania: 60 minut
Miejsce: Pałac Krzysztofory
Podczas zajęć uczestnicy poznają krakowską rodzinę Kriegerów: pana Ignacego, jego syna Natana i córkę Amalię – pionierów krakowskiej fotografii. Prowadzący opowie również, czym były „krajowidoki”, z których słynął zakład Kriegerów i w jaki sposób dawniej wykonywano fotografie – negatywy w formie szklanych klisz i papierowe odbitki. Na zakończenie uczniowie wykonają własne albumy z widokami Krakowa z przełomu XIX i XX wieku.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja społeczna (III.1.7, III.2.2, III.2.6); edukacja plastyczna (V.2.2, V.2.3, V.3.1); edukacja techniczna (VI.1.2, VI.2.2)

OFERTA OKAZJONALNA

 
ZIMA

„Z narodzenia Pana dzień dziś wesoły…”

Warsztaty edukacyjne
Pałac Krzysztofory
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: warsztaty przeprowadzane są w okresie Świąt Bożego Narodzenia.
W trakcie zajęć zostaną przedstawione najważniejsze tradycje i zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia. Dzieci dowiedzą się, czym była podłaźniczka i kiedy w domach pojawiła się choinka, jakie potrawy goszczą na wigilijnym stole, czym były jasełka (i jaki związek z nimi ma święty Franciszek) oraz jak wyglądały pierwsze krakowskie szopki. W części praktycznej uczestnicy wykonają tradycyjne ozdoby choinkowe na podstawie wzorów popularnych na początku XX w.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja społeczna (III.2.5); edukacja plastyczna (2.1, 2.2, 2.3)



Szopka krakowska
Warsztaty plastyczne
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: zajęcia przeprowadzane są w okresie Świąt Bożego Narodzenia (Dom Zwierzyniecki) i w czasie otwarcia Pokonkursowej Wystawy Szopek Krakowskich (Pałac Krzysztofory)
Tradycja budowania szopki krakowskiej – inspirowanego miejską architekturą „pałacyku” z drewna i staniolu – wywodzi się z przedmieść Krakowa. Tamtejsi murarze i robotnicy budowlani tworzyli szopki bożonarodzeniowe, z którymi odwiedzali później mieszczańskie domy, odgrywając jasełka. Tak oto narodziła się charakterystyczna odmiana tych konstrukcji określanych mianem szopki krakowskiej. Podczas warsztatów dzieci zapoznają się z historią oraz kolejnymi etapami budowy szopki krakowskiej, a także charakterystycznymi metodami i technikami ich powstawania. W drugiej części zajęć uczestnicy zaprojektują własną szopkę, twórczo przetwarzając zdobytą uprzednio wiedzę i wykorzystując, w zależności od wieku, różne techniki i metody pracy twórczej.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja matematyczna (II.1.1, II.1.2, II.1.3, II.5.1, II.5.2, II.5.3, II.5.4); edukacja społeczna (III.1.1, III.1.7, III.2.1, III.2.2, III.2.5); edukacja plastyczna (V.1.1.a, V.1.1.b, V.2.1, V.2.2, V.2.3, V.2.4); edukacja techniczna (VI.1.1, VI.1.2, VI.1.3, VI.1.4, VI.2.1, VI.2.2, VI.2.3, VI.2.4, VI.3)



Wokół choinki
Warsztaty edukacyjne
Dom Zwierzyniecki
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: warsztaty przeprowadzane są w okresie Świąt Bożego Narodzenia.
Zgodnie z tradycją w przedmiejskich domach ozdoby choinkowe wykonywano własnoręcznie. W listopadowe i grudniowe wieczory dzieci pod okiem dorosłych przygotowywały zabawki i dekoracje, które ozdabiały później świąteczne drzewka. Podczas zajęć uczniowie poznają dawne zwyczaje związane z bożonarodzeniowymi sposobami dekorowania domu oraz przygotowują tradycyjne zabawki choinkowe z papieru, bibuły i naturalnych materiałów, takich jak szyszki, słoma czy orzechy.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja matematyczna (II.11, II.1.2, II.1.3); edukacja społeczna (III.1.1, III.1.7, III.1.9); edukacja plastyczna (V.1, V.2, V.3.1); edukacja techniczna (VI.1.2, VI.1.4, VI.2.2, VI.3)



W rytmie walca, czyli co się działo w karnawale
Warsztaty edukacyjne Kamienica Hipolitów
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: warsztaty prowadzone są w okresie karnawału.
Ponad sto lat temu, podobnie jak współcześnie, okres karnawału był okazją do hucznych zabaw i uroczystych balów. Zarówno arystokracja, jak i mieszczanie z wielką pieczołowitością przygotowywali się do rozmaitych zabaw, bądź to w celach towarzysko-rozrywkowych, bądź… dla znalezienia dobrych kandydatów i kandydatek na męża lub żonę. W trakcie warsztatów uczniowie dowiedzą się m.in.: jak przygotować się do balu i co na siebie włożyć, jak wykonać modną fryzurę za pomocą lokówki, co zrobić z uszkodzoną lub ubrudzoną suknią w czasie balu, czy wachlarz służył tylko do wachlowania oraz po co pannie karnet balowy i co to właściwie jest. Uczestnicy warsztatów będą również mieli okazję stworzyć własne karnawałowe maski, kotyliony oraz zaprojektować niepowtarzalny wachlarz lub ozdobną muchę.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja społeczna (III.1.7); edukacja plastyczna (V.2.1, V.2.2, V.2.3)



Nowy Rok Drzew
Warsztaty edukacyjne Stara Synagoga
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: zajęcia przeprowadzane są w okresie styczeń–luty.
W tradycji żydowskiej są cztery daty, które określane są mianem Nowego Roku. Jedna z nich przypada na przełomie stycznia i lutego, kiedy w Izraelu rozpoczyna się pora deszczowa, rusza wegetacja roślin, a w drzewach zaczynają krążyć życiodajne soki. W tym czasie Żydzi obchodzą święto Tu Bi Szwat, zwane Nowym Rokiem Drzew. Podczas warsztatów dzieci stworzą drzewo przestrzenne i zapoznają się z zaczerpniętą z tradycji żydowskiej symboliką wybranych drzew i owoców. Uczestnicy warsztatów będą też mogli degustować owoce i nasiona charakterystyczne dla Ziemi Izraela, takie jak: daktyle, mandarynki, oliwki, figi, granaty czy migdały.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja przyrodnicza (IV 1.3,7); edukacja plastyczna (V.2.3); edukacja techniczna (VI.1.1, VI.2. 2.C); edukacja językowa (XI.2.7)


 
WIOSNA

Świąteczny kogel-mogel, czyli Wielkanoc po krakowsku

Warsztaty edukacyjne Pałac Krzysztofory
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: warsztaty przeprowadzane są w okresie Świąt Wielkanocnych.
Zajęcia, w trakcie których dzieci poznają różnorodność zwyczajów i obrzędów związanych ze Świętami Wielkiej Nocy. Począwszy od Niedzieli Palmowej, przez obchody Wielkiego Tygodnia, po zwierzyniecki odpust Emaus i prasłowiańską Rękawkę pod Kopcem Krakusa. Uczestnicy dowiadują się również, kim jest siuda baba, pucherok czy dziady śmigustne. W części praktycznej dzieci wykonują prace plastyczne – ozdabiają jajka wielkanocne.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja społeczna (III.2.5); edukacja plastyczna (2.1, 2.2, 2.3)



Emaus na Zwierzyńcu
Warsztaty edukacyjne
Dom Zwierzyniecki
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: warsztaty przeprowadzane są w okresie Świąt Wielkanocnych.
Emaus to tradycyjny zwierzyniecki odpust, który na stałe wpisał się w wielkanocne zwyczaje Krakowa. Na emausowych kramach sprzedaje się charakterystyczne zabawki, takie jak gliniane ptaszki czy drzewka życia. Podczas zajęć dzieci poznają nie tylko najważniejsze wielkanocne tradycje Zwierzyńca, ale także innych części Krakowa: oprócz Emausu również Rękawkę oraz Pucheroki. Następnie przygotowują własne, ale tradycyjne drzewko emausowe lub inną wybraną zabawkę odpustową.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja społeczna (III.1.1, III.1.7, III.2.5); edukacja plastyczna (V.1, V.2, V.3.1); edukacja techniczna (VI.1.1, VI.1.4, VI.2.1, VI.2.2, VI.2.4, VI.3)



LATO

Lajkonik – Konik Zwierzyniecki

Warsztaty edukacyjne
Dom Zwierzyniecki
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: warsztaty przeprowadzane są w czerwcu.
Lajkonik, czyli Konik Zwierzyniecki to krakowska tradycja wywodząca się ze Zwierzyńca. Warsztaty związane są bezpośrednio z dorocznymi harcami Lajkonika w oktawę Bożego Ciała. Podczas zajęć dzieci poznają genezę tego zwyczaju, skład drużyny Lajkonika oraz elementy jego stroju. Uczą się też tradycyjnej piosenki Lajkoniku, laj, laj… i wykonują elementy plastyczne związane z postacią Konika Zwierzynieckiego. Zajęcia kończy wspólna zabawa z wykorzystaniem lajkonikowej buławy.
Podstawa programowa: Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja społeczna (III.1.1, III.1.7, III.2.1, III.2.2, III.2.5); edukacja plastyczna (V.1.1, V.2.2, V.2.3, V.2.8?, V.3.1); edukacja techniczna (VI.1; VI.2.2.b)

Thesaurus Cracoviensis

Zajęcia edukacyjne realizowane w oddziale Thesaurus Cracoviensis prosimy rezerwować:
  • interaktywne zwiedzanie Magazynu Misja ­­– detektyw, warsztaty Budujemy skarbiec oraz lekcje Cześć! Nazywam się… i Gra o artefakt – e-mail: zbiory.magazyn@muzeumkrakowa.pl, tel. 12 422 51 47 (wew.115)
  • warsztaty Laboratorium czarów oraz lekcję Skarbiec od kuchni – e-mail: konserwacja@muzeumkrakowa.pl, tel. 12 422 51 47 (wew. 110)
Misja – detektyw
Interaktywne zwiedzanie magazynu
Czas trwania: 90 minut

W muzealnym skarbcu pełnym tajemnic na uczestników czeka wiele wyzwań! Za pomocą detektywistycznego sprzętu, sprytu i wrodzonej dociekliwości, a czasem odrobinie szczęścia tajni wywiadowcy mogą rozwiązać niejedną zagadkę. Podczas zajęć uczestnicy zwiedzą muzealny magazyn i wcielą się w rolę detektywów, odkrywając tajemnice zgromadzonych tam obiektów.

Podstawa programowa:                                                                                                          
Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja matematyczna (II.1.2, II.4.1, II.4.2, II.6.8); edukacja społeczna (III.1.7, III.1.10, III.2.6); edukacja plastyczna (V.1.1 a, b, c, V.3.1, V.3.2, V.3.3); edukacja techniczna (VI.1.1, VI.2.2)

Budujemy skarbiec
Warsztaty plenerowe
Czas trwania: 90 minut
Uwaga: zajęcia organizowane są w okresie wiosenno-letnim (od maja do października).

W czasie zajęć dzieci zapoznają się z funkcją skarbca w czasach historycznych oraz Thesaurusa Cracoviensis, czyli współczesnego Krakowskiego Skarbca, w którym znajduje się muzealny magazyn. W części praktycznej uczestnicy wspólnie wybudują skarbiec, dla którego Thesaurus będzie przykładem pod względem formy, i wypełnią go własnoręcznie wykonanymi skarbami, powstałymi w oparciu o to, co zobaczyli.

Podstawa programowa:                                                                                                          Edukacja wczesnoszkolna (kl. I–III): edukacja matematyczna (II.1.2); edukacja społeczna (III.1.7, III.1.10, III.2.6); edukacja plastyczna (V.1.1 a, b, c, V.2.1,V.2.2,V.2.3; V.3.1, V.3.2, V.3.3); edukacja techniczna (VI.1.1, VI.2.2)