Bilety onlineMuzeum dostępne
Szanowni Państwo, w dniu 10 listopada administracja Muzeum będzie nieczynna, zaś 11 listopada wszystkie oddziały Muzeum Krakowa pozostaną zamknięte.
Ustawienia prywatności
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniższej stronie.
Polityka prywatności
*Z wyjątkiem niezbędnych

Projekt konserwacji negatywów z atelier Kriegerów 2017-2018

W roku 2015 został przeprowadzony przegląd konserwatorski unikatowej kolekcji negatywów na podłożu szklanym pochodzących z zakładu fotograficznego Ignacego Kriegera.

Z wielkim niepokojem zauważono rozmaite uszkodzenia dotyczące części klisz wykonanych techniką mokrego kolodionu. Składały się na nie zadrapania i zarysowania, odspojenia i spękania warstwy obrazowej, oraz pęknięcia, złamania bądź ukruszenia narożników szklanych płyt stanowiących podłoże warstwy obrazowej. Znacznie groźniejsze były dostrzeżone zmiany świadczące o rozpoczęciu procesów dekompozycji chemicznej nitrocelulozy, które w niedługim czasie mogłyby doprowadzić do zaniku obrazu. W roku 2017 rozpoczęto dwuletni projekt konserwacji najstarszej części kolekcji. Przystąpienie do pionierskiego projektu było możliwe dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Przyznane fundusze pozwoliły na pozyskanie dodatkowych fachowców, co umożliwi bezzwłoczne przeprowadzenie konserwacji zbioru liczącego ponad 3600 obiektów.
 
Kolekcja negatywów z atelier Kriegerów jest najcenniejszą częścią zbiorów fotograficznych Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Jednocześnie zbiór klisz wykonanych w technice mokrego kolodionu, a więc jednej z najstarszych technik fotograficznych, jest największym zbiorem w Polsce i prawdopodobnie jedynym! 
 
Metodę mokrych płyt kolodionowych opublikowano w roku 1851. Fotograf własnoręcznie musiał przygotować szklaną płytę oraz sporządzić substancję zwaną kolodionem, czyli alkoholowo-eterowy roztwór nitrocelulozy z światłoczułymi solami srebra. Rozprowadzenie gęstej, półpłynnej substancji po całej powierzchni płyty wymagało od niego znacznych umiejętności manualnych. Wilgotną płytkę umieszczano w kamerze i naświetlano, a następnie, wciąż jeszcze mokrą, wywoływano i utrwalano, kolodion bowiem zasychając, praktycznie tracił właściwości światłoczułe. Cały proces – od przygotowania, przez naświetlenie i wywoływanie, do utrwalania – musiał przebiegać bez zwłoki, ponieważ mokra warstwa utrzymywała swoją czułość najwyżej przez kilka minut. Dzięki nowej technice uzyskiwano negatyw o bardzo dobrej zdolności rozdzielczej oraz dużej pojemności tonalnej. 
Kolekcja posiada nie tylko wartość artystyczną i dokumentalną, ze względu na cenne informacje zarejestrowane w warstwie obrazowej, ale także prezentuje doskonały warsztat sporządzania i obróbki fizykochemicznej materiału, jakim posługiwali się Kriegerowie.
 
Więcej informacji na stronie: http://ignacykrieger.pl/
Projekt finansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Konserwacja zbioru fotografii Ignacego Kriegera