Bilety onlineMuzeum dostępne
Szanowni Państwo, w dniu 10 listopada administracja Muzeum będzie nieczynna, zaś 11 listopada wszystkie oddziały Muzeum Krakowa pozostaną zamknięte.
Ustawienia prywatności
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Aby uzyskać więcej informacji i spersonalizować swoje preferencje, kliknij „Ustawienia”. W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje, a także cofnąć zgodę na używanie plików cookie na poniższej stronie.
Polityka prywatności
*Z wyjątkiem niezbędnych

Rzemiosło nowożytne

Zabytki rzemiosła artystycznego zgromadzone SA w Dziale Historii i Sztuki Krakowa Nowożytnego. Są to przedmioty pełniące funkcję użytkową, a  często także dekoracyjną. Duża część zbioru, stanowiąca bazę kolekcji, to obiekty przekazane do Muzeum Historycznego z Archiwum Akt Dawnych Miasta Krakowa, na początku lat 50-tych XX w. Zgodnie z profilem Archiwum, które gromadziło pamiątki związane z historią Krakowa, są to przedmioty ofiarowane przez cechy rzemieślników krakowskich, a także instytucje miejskie. Kolekcja jest stale uzupełniana.
Zbiory rzemiosła artystycznego można podzielić na grupy według techniki wykonania:

Złotnictwo

Zabytki złotnictwa nowożytnego posiadające najwyższą wartość artystyczną w naszych zbiorach związane są z mecenatem Rady Miejskiej oraz z cechem złotników.
Do insygniów Rady Miejskiej należy srebrne pozłacane berełko burmistrzów miasta Krakowa z pocz. XVI wieku, łączące w sobie cechy gotyku i renesansu. Głowica berełka ozdobiona jest fryzem lilijek, inicjałami IHS oraz  inskrypcją odnoszącą się do sprawiedliwego sprawowania sądów: „Iuste iudicate F[ilii] H[ominum]”.
Charakterystycznym zabytkiem związanym z Radą Miejską jest pierścień burmistrzów krakowskich. Złota obręcz pierścienia, która - jak głosi inskrypcja wewnątrz - pochodzi z 1532 r., a oczko z 1590 r. Oczko z wygrawerowanym w szafirze herbem Krakowa mogło pełnić także funkcję pieczęci. Jest to jedno z najwcześniejszych przedstawień herbu miasta z orłem umieszczonym w bramie murów miejskich.
Lada Rady Miejskiej, czyli  skrzynia służąca do przechowywania ważnych dokumentów i przyborów do pisania, została ufundowana w roku 1751 przez Radę Miejską. Radni chcieli w ten sposób upamiętnić krakowskie obchody Wielkiego Jubileuszu Roku Świętego 1750r
Lada wykonana jest z drewna i obita srebrnymi blachami z repusowaną dekoracją w stylu regencyjnym. Wieko zwieńczono odlewaną postacią kobiecą w typie Minerwy podtrzymującą herb miasta, która wyraża ideę sprawiedliwych rządów.
Wewnątrz lady mieszczą się srebrne kałamarz i piaseczniczka. W drugiej połowie XIX w. zestaw przyborów do pisania powiększył się o srebrną pozłacaną obsadkę w kształcie ptasiego pióra
Większość przedmiotów związanych z obrzędami i zwyczajami cechu złotników, ze względu na ich profesję, miało formy biżuteryjne (np. obesłanie w  formie pierścienia).
Zawieszenie cechu złotników ma kształt kokardy (ówcześnie zwanej też „wstęgą”) zwieńczonej koroną i ozdobionej łezkowatą zawieszką. Mosiężna kokarda zdobiona jest półszlachetnymi kamieniami i malowana kolorową emalią. Zawieszenia i brosze tego typu występują w biżuterii europejskiej od poł. XVII w.
Oryginalnym zabytkiem związanym z cechem złotników jest prostokątna tablica, wykonana z miedzi, a następnie pozłocona. Zdobi ją repusowane przedstawienie patrona cechu, św. Eligiusza oraz wątków z jego legendy. Tablica jest cennym źródłem ikonograficznym, realistycznie i z wieloma szczegółami ukazującym pracownię złotniczą z początku wieku XVII. Według inskrypcji została ufundowana do kaplicy cechowej. W narożnikach ukazano trzy gmerki i herb Pomian (zapewne fundatorów i wykonawców tablicy) oraz datę 1609 wiązaną z czasem jej powstania. Wykonanie lub wyzłocenie tablicy (w zależności od interpretacji tekstu inskrypcji) przypisuje się Cornelisowi Buisowi, złotnikowi przybyłemu do Krakowa z Antwerpii, od 1604 r. obywatelowi miasta. 
Godne uwagi są  także dwa XVI-wieczne pierścienie wykonane przez krakowskich złotników.
Związane ze złotnictwem są  dwie płaskorzeźby portretowe przedstawiające złotnika Grzegorza Przybyłę oraz jego żonę Katarzynę. Zostały wykonane w bukszpanie i według inskrypcji datowane są na rok 1534 r. Małżonkowie przedstawieni zostali w popiersiu, w ujęciach profilowych. W twardym materiale rzeźbiarskim artysta oddał precyzyjnie indywidualne rysy twarzy obydwu postaci, a także elementy renesansowego ubioru i jego akcesoriów, takich jak np. faktura futra kołnierza złotnika, różaniec trzymany w jego ręku, czy pierścionki na palcach pani złotnikowej.

Metale nieszlachetne

Pośród przedmiotów wykonanych z metali nieszlachetnych dominują naczynia cynowe. Są to w większości naczynia związane z działalnością krakowskich cechów: wilkomy, talerze, lichtarze, dzbany.
W 2007 roku do zbiorów została zakupiona kolekcja cyny, w której przeważają przedmioty pochodzenia śląskiego i niemieckiego datowane od XVII do XIX w. W niewielkiej części są to naczynia stanowiące niegdyś wyposażenie gospód cechowych, natomiast trzon kolekcji stanowią naczynia pełniące funkcję dekoracyjną, bądź użytkową w domach i kuchniach mieszczańskich: dzbany, puchary, kufle, miarki, misy, teryny (wazy), talerze, czekoladnice, dzbanki do kawy, mlecznik.
W skład kolekcji cyny wchodzą też przedmioty będące dawnym wyposażeniem kościołów i kaplic: kielichy, patena, lichtarze ołtarzowe, wazonik ołtarzowy, naczynie na Oleje Święte czy też wieczna lampa.
Wśród ciekawszych przedmiotów wykonanych z metali nieszlachetnych znajdują się obiekty zdobiące wnętrza ekspozycji „Dom Mieszczański” : mosiężna szkandela (czyli ogrzewacz pościeli) z repusowaną dekoracją w postaci dużych owoców i kwiatów wykonana ok. 1690, miedziany pozłacany talerz z repusowanym popiersiem mężczyzny wykonany w Norymberdze ok. roku 1600 czy też wanna do chłodzenia wina z XVII/XVIII w.
Do zbiorów należy także miedziana konew XVIII – wieczna, z przykrywą dekorowaną wypukłą palmetką. Jest ona zapewne wyrobem krakowskim.

Ceramika

Ceramikę reprezentują przede wszystkim kafle. Znajdowane podczas prac budowlanych czy remontowych  w Krakowie i na Kazimierzu od końca XIX do lat 30-tych XX w., przekazywane były do Archiwum Akt Dawnych.
Dużą i cenną grupę w tym zbiorze stanowią kafle XVI-wieczne, o wzorach wprowadzonych przez  Bartosza z Kazimierza – twórcę pieców wawelskich, np. kafle z herbem Polski z inicjałem króla Zygmunta Starego, herbem królowej Bony lub motywami roślinnymi.
Oryginalny motyw znajduje się na licu kafla z 1 połowy XVI w. odnalezionym na miejscu kamienic zburzonych pod budowę Magistratu. Zdobi go para: kobieta i mężczyzna, w profilowych popiersiach, zwróceni ku sobie. Ich ubiory z epoki renesansu oddane są niezwykle szczegółowo.
Interesująca dekoracja reliefowa, o charakterze gotyckim zdobi lico kafla z pocz. XVI w. Relief ukazuje motyw gołębia z gałązką w dziobie i litery IHS.
XVII-wieczne przykłady kafli w zbiorach muzeum utrzymane są w popularnej dla tego okresu kolorystyce biało-grantowej, biało-niebieskiej, względnie zielonej, z dekoracją wykonaną w niskim reliefie.
Z  XVII wieku pochodzi półkoliste zwieńczenie attyki pieca z motywem balustrady ozdobione parą delfinów w ujęciu antytetycznym.
W zbiorach nowożytnej ceramiki naczyniowej znajdują się garnuszki i flakoniki apteczne  przekazane z Archiwum Akt Dawnych, datowane od XVI – XVIII w.

Szkło

Do najcenniejszych zabytków należy wilkom cechu mieczników wykonany z zielonkawego szkła. Do jego cech charakterystycznych należy wypukłe dno w kształcie stożka i karbowany wałeczek zielonego szkła doklejany do dolnej krawędzi. Pochodzi z 1604 r. i ozdobiony został malowanymi emalią przedstawieniem godła cechu mieczników oraz sceną Ukrzyżowania z postaciami świętych Marii i Jana pod krzyżem.   
Unikatowym zabytkiem jest miniaturowy szklany kogucik z pocz. XVII w., który został złożony do gałki wieży ratuszowej w 1611 r.
W zbiorze obiektów szklanych znajdują się flakoniki i słoiki apteczne, datowane od XVI do XVIII w. w różnym stanie zachowania. Eksponaty zdobywane z myślą o dekoracji wnętrz wystawowych, zdobią pomieszczenia ekspozycji „Dom Mieszczański”,  np.: lustro weneckie, czy też kieliszek z manufaktury nalibocko-urzeckiej.